حجت الاسلام والمسلمین احمد جلیلی صفت در مراسم بهره برداری از ساختمان جدید صندوق قرض الحسنه دانشگاه علوم پزشکی ارتش، گفـت: ارائه خدمت توسط صندوق های قرض الحسنه از اجر و پاداش زیادی برخوردار است.
به گزارش روابط عمومی ارتش، حجت الاسلام والمسلمین احمد جلیلی صفت، جانشین سازمان عقیدتی سیاسی ارتش طی سخنانی در این مراسم ضمن تبریک ولادت پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع)، و تقدیر و تشکر از دست اندرکاران افتتاح صندوق قرض الحسنه دانشگاه علوم پزشکی ارتش، گفت: صندوق های قرض الحسنه با هدف برطرف ساختن بخشی از نیازها و مشکلات مالی کارکنان با شرایط آسان و بدون بهره ایجاد شده و  ارائه خدمت توسط صندوق های قرض الحسنه از اجر و پاداش زیادی برخوردار است، چراکه قرآن کریم می فرماید: هرکس به نیازمندی قرض دهد، گویی به خداوند قرض داده است.
وی افزود: در هر حوزه از آموزه های دینی وارد شویم متحیر می شویم زیرا در تمامی زمینه ها از جمله تربیتی، اجتماعی، نظامی، اقتصادی و... برنامه دارد و بعد از 1400 سال دانشگاههای معتبر جهان از این فرهنگ و آموزه های دینی استفاده و بهره برداری می کنند.
جانشین سازمان عقیدتی سیاسی ارتش با اشاره به ویژگی های منحصر به فرد صندوق های قرض الحسنه در ارتش گفت: وامی که از مال حلال، بی منت، سریع و در کوتاه ترین فرصت و با کمترین کارمزد پرداخت شود قرض الحسنه می باشد و با خدا معامله کرده ایم که خوشبختانه امروز از برکت فرماندهان و پشتیبانی آنها و سیاست های سازمان عقیدتی سیاسی تمامی صندوق های قرض الحسنه ارتش این ویژگی ها را دارند و به وضوح دیده می شوند.
وی در ادامه با اشاره به حمایت های اثربخش فرماندهان از راه اندازی و تداوم کار صندوق های قرض الحسنه ارتش تصریح کرد: با عنایات الهی و توجه ویژه سامانه فرماندهی، امیدواریم اعتبارات صندوق های عام المنفعه افزایش یابد تا بتوانیم با اعطای تسهیلات بیشتر مشکلات و نیازمندی های مالی بیشتری از کارکنان نیز را برطرف نماییم.



تاريخ : چهار شنبه 14 آبان 1399 | 11:34 PM | نويسنده : احمد |

امیر سرتیپ گودرزی گفت: نهمین رزمایش اقتدار هوایی فداییان حریم ولایت نهاجا با دستیابی به تمامی اهداف خود پایان یافت.

 

نهمین رزمایش اقتدار هوایی فداییان حریم ولایت نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که فاز عملیاتی آن طی دو روز انجام شد، عصر امروز سه شنبه (۱۳ آبان) با دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده پایان یافت.

امیر سرتیپ دوم خلبان فرهاد گودرزی، سخنگوی نهمین رزمایش اقتدار هوایی فداییان حریم ولایت نیروی هوایی با اعلام خبر فوق گفت: این رزمایش که در واقع سومین رزمایش نیروی هوایی ارتش در سال جاری بود از روز شنبه با گسترش هواپیما‌ها و جنگنده‌های این نیرو از کلیه پایگاه‌های نهاجا به پایگاه شهید بابائی اصفهان آغاز شده و مرحله عملیاتی آن در دو روز دوشنبه و سه شنبه ۱۲ و ۱۳ آبان برگزار شد.

وی افزود: در این مرحله ده‌ها فروند از انواع هواپیما‌های شکاری، شکاری بمب افکن، ترابری سنگین و نیمه سنگین، سوخت رسان، شکاری رهگیر و شناسایی، گشت هوایی و هواپیما‌های بدون سرنشین به مدت ۲ روز به انجام مرحله اصلی و فاز عملیاتی رزمایش پرداختند و خلبانان و کارکنان جوان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران توانستند به خوبی به اهداف از پیش تعیین شده دست بیابند و به بهترین شکل ممکن تاکتیک‌ها و سناریو‌های عملیاتی را اجرا و مواضع دشمن فرضی را به بهترین شکل و با کمترین مهمات منهدم کنند.

امیر گودرزی همچنین گفت: در این رزمایش دو روزه که در منطقه عمومی اصفهان برگزار شد، هواپیما‌های بمب افکن سنگین راهبردی سوخو ۲۴، اف ۴، اف ۵، اف ۷، میگ ۲۹، اف ۱۴، صاعقه، هواپیما‌های سوخت رسان بوئینگ ۷۰۷ و ۷۴۷، هواپیما‌های ترابری و پشتیبانی c۱۳۰ به همراه انواع هواپیما‌های بدون سرنشین کرار، آرش و کمان ۹۹ مجهز به موشک‌های نقطه زن، بمب‌های هوشمند برد بلند و اخلال گر راداری که از روز‌ها قبل به پایگاه شهید بابایی گسترش پیدا کرده بودند حضور داشتند.

سخنگوی نهمین رزمایش اقتدار هوایی فداییان حریم ولایت در ادامه گفت: این رزمایش به منظور ارتقای توان رزم، تمرین اجرای طرح‌های عملیاتی و کسب الگوی مناسب جهت نبرد در شرایط واقعی و با بهره گیری از انواع هواپیما‌های با سرنشین و بدون سرنشین به صورت دو سویه برنامه ریزی و اجرا شد.

امیر گودرزی همچنین گفت: اجرای عملیات جنگ الکترونیک و آزمایش انواع سامانه‌های پیشرفته ارتباطی نیروی هوایی ارتش با استفاده از بستر‌های امن شبکه‌های بی سیم و باسیم، انواع سامانه‌های تسهیلات پروازی و انواع سامانه‌های تاکتیکی مأموریت‌های ابلاغ شده در جنگ الکترونیک یکی از ویژگی‌های نهمین رزمایش نیروی هوایی ارتش بود. همچنین هواپیما‌های شناسایی آر اف ۴ با استفاده از دوربین‌های پیشرفته «سمات» که برای نخستین بار توسط متخصصان نیروی هوایی ارتش ساخته و تولید شده است به همراه پرنده‌های بدون سرنشین «کمان ۱۲»، با پرواز بر روی مواضع دشمن فرضی به جمع آوری اطلاعات سیگنالی و شنود الکترونیکی و رصد، شناسایی و عکسبرداری از اهداف از پیش تعیین شده پرداختند و اطلاعات و تصاویر مراحل مختلف رزمایش به صورت بر خط به قرارگاه فرماندهی مخابره می‌شد.

سخنگوی نهمین رزمایش اقتدار هوایی فداییان حریم ولایت نیروی هوایی افزود: این رزمایش که با شعار «آسمان امن در سایه اقتدار نیروی هوایی الهی» برگزار، پیام امنیت، ثبات، دوستی و صلح پایدار برای کشور‌های منطقه و پیام دلگرمی و اطمینان خاطر برای هموطنان و پیام آمادگی برای دفاع و پاسخ کوبنده در صورت اشتباه و خطای محاسباتی برای دشمنان داشت و این پیام را به همراه داشت که در صورت هر گونه اشتباه راهبردی از سوی دشمنان ایران اسلامی، تیزپروازان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در کنار سایر نیرو‌های مسلح آمادگی آن را دارند که پاسخی، قاطع کوبنده و پشیمان کننده را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به دشمن داده و آن‌ها را از کرده خود پشیمان کنند.

انتهای پیام/

 


تاريخ : سه شنبه 13 آبان 1399 | 10:37 PM | نويسنده : احمد |

معاون وزیر خارجه جمهوری آذربایجان در تماس تلفنی با سفیر ایران، مراتب قدردانی دولت و ملت این کشور را از این بیانات امروز رهبر معظم انقلاب اعلام و بر دوستی و برادری دو کشور همسایه تاکید کرد.

در پی بیانات امروز مقام معظم رهبری در خصوص بحران جاری در قره باغ، دقایقی پیش «خلف خلف اف» معاون وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان در تماس تلفنی با سید عباس موسوی سفیر جمهوری اسلامی در باکو، مراتب قدردانی دولت و ملت جمهوری آذربایجان را از این بیانات مهم و عادلانه اعلام و بر دوستی و برادری دو کشور همسایه تاکید کرد. 

وی سفر عباس عراقچی فرستاده ویژه ایران و ابتکار منطقه‌ای کشورمان برای حل بحران را مهم و همراه با حسن نیت خواند و از آن حمایت کرد. 

خلف اف همچنین بر اجرای سریع و فوری دستورات و توافقات رئیس جمهور آذربایجان در دیدار با عراقچی تاکید کرد.

به گزارش فارس  مقام معظم رهبری امروز (سه شنبه) در بیاناتی به جنگ اخیر بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان اشاره کردند و با تأکید بر اینکه این موضوع حادثه‌ای تلخ و تهدید کننده امنیت منطقه است، گفتند: این درگیری نظامی باید هرچه زودتر تمام شود؛ البته همه سرزمین‌های جمهوری آذربایجان که به‌وسیله ارمنستان تصرف شده باید آزاد شود و به آذربایجان برگردد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای لزوم حفظ امنیت ارامنه در این سرزمینها و رعایت مرزهای بین‌المللی از جانب دو طرف را نیز مورد تأکید قرار دادند و افزودند: تروریست‌هایی که براساس گزارش‌های قابل اطمینان وارد منطقه شده‌اند، نباید به هیچ‌وجه نزدیک مرز ایران شوند و اگر آنها نزدیک مرز شوند، قطعاً برخورد قاطع خواهد شد.

عباس عراقچی معاون وزیر خارجه به عنوان فرستاده ویژه ایران برای حل مناقشه قره باغ در هفته‌ای که گذشت در سفر به چهار کشور منطقه (جمهوری آذربایجان، روسیه، ارمنستان و ترکیه) طرح ابتکاری جمهوری اسلامی برای حل مناقشه قره باغ را با مقامات این کشورها در میان گذاشت. 

انتهای پیام/

 


تاريخ : سه شنبه 13 آبان 1399 | 10:28 PM | نويسنده : احمد |

سخنرانی امروز رهبر معظم انقلاب اسلامی در رسانه‌های خارجی به ویژه در موضوعات مرتبط با انتخابات آمریکا و اهانت به ساحت پیامبر اکرم ص در فرانسه، از بازتاب گسترده‌ای برخوردار بود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز سه‌شنبه در سخنان زنده و تلویزیونی، با تبریک خجسته سالروز میلاد پیامبر خاتم حضرت محمد مصطفی (صلی‌الله‌علیه‌وآله) و ولادت حضرت امام جعفر صادق (علیه‌السلام) به ملت شریف ایران و امت بزرگ اسلامی، وحدت جهان اسلام را علاج واقعی مشکلات مسلمانان خواندند و با اشاره به سیاست عاقلانه ایستادگی در مقابل زیاده‌خواهی‌های آمریکا فرمودند: سیاست حساب‌شده جمهوری اسلامی با رفت و آمد اشخاص در آمریکا تغییری نمی‌کند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخش نخست سخنانشان، برخی آیات قرآن کریم درباره نبی مکرم اسلام (ص) را دارای تناسبی روشن با وضع کنونی بشر خواندند و افزودند: خداوند در قرآن می‌فرماید رنج مردم بر پیامبر سخت و گران، و آن حضرت عمیقاً مشتاق و دلسوز سرنوشت بشر است و امروز نیز که جامعه بشری بیش از همیشه، دچار رنج است، روح مطهر رسول اعظم، از این درد و رنج بشر، آزرده است و مانند پدری مهربان، به دنبال هدایت و خوشبختی جوامع بشر ی است.

ایشان با یادآوری سوء‌استفاده مستکبران از علم و فناوری برای مقاصد شومی نظیر بی‌عدالتی، جنگ‌افروزی، شرارت و غارت منابع ملت‌ها افزودند: فرعون فقط در محدوده مصر بیداد می‌کرد؛ اما فرعون امروز جهان یعنی آمریکا با استفاده از پیشرفت‌های علمی، به کشورهای دیگر لشکرکشی می‌کند و جنگ، ناامنی و تاراج به راه می‌اندازد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به دشمنی و معارضه همه‌جانبه استکبار و صهیونیزم با اسلام افزودند: آخرین نمونه این دشمنی خبیثانه، دشنام به چهره نورانی پیامبر اعظم به زبان کاریکاتور، و حمایت رئیس‌جمهور فرانسه از این اقدام زشت بود که بار دیگر نشان داد پشت سر این‌گونه مسائل دست‌های پنهانی وجود دارد. می‌گویند یک آدم کشته شده است، خوب برای او ابراز تأسف و محبت کنید؛ چرا صریحاً از آن کاریکاتور خبیثانه حمایت می‌کنید؟ حمایت تلخ و زشت دولت فرانسه و برخی کشورهای دیگر نشان می‌دهد پشت این کارهای موهن، مانند برهه‌های قبل یک تشکیلات و برنامه ریزی وجود دارد.

فرمایشات گُهربار امروز مقام معظم رهبری از بازتاب وسیعی در رسانه‌های جهان برخوردار بود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در این باره اعلام کرد: رهبر ایران در سخنرانی تلویزیونی امروز خود انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا را به سُخره گرفت. وی در ادامه تأکید کرد که موضع تهران در این باره این است که مهم نیست کدام یک از نامزدهای انتخاباتی در آمریکا پیروز شود.

المیادین در صفحه اصلی خود به پوشش سخنان رهبری پرداخت و به این موضوع اشاره کرد: اینکه چه کسی رئیس جمهور آمریکا شود برای جمهوری اسلامی ایران اهمیتی ندارد بلکه سیاستهای واشنگتن مهمتر از شخص رئیس جمهور است.

شبکه تلویزیونی اِی‌بی‌سی نیوز مستقر در نیویورک نیز با پوشش سخنان رهبر انقلاب در این خصوص اعلام کرد: رهبر ایران با انتقاد از موضع فرانسه در حمایت از توهین به پیامبر اسلام خطاب به پاریس اعلام کرد که این کشور به گروهک‌های تروریستی پناه داده و پیشتر نیز در جریان جنگ عراق علیه ایران، از صدام حمایت کرده بود.

العهد نیز سخنان رهبری را در صفحه نخست خود منتشر کرد و در تیتری نوشت: هر رئیس جمهوری که در آمریکا روی کار بیاید، در سیاست ما نسبت به واشنگتن تغییری ایجاد نخواهد شد.

روزنامه عرب‌نیوز چاپ عربستان سعودی هم با پوشش فرمایشات امروز مقام رهبری در این باره نوشت: رهبر ایران اعلام کرد که سیاست تهران در قبال آمریکا تحت تأثیر شخص پیروز در انتخابات این کشور نیست. سیاست ایران در قبال آمریکا کاملاً آشکار بوده و با جابجایی افراد تغییر نمی‌کند.

النشره سخنان رهبری درخصوص سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال واشنگتن را مورد تأکید قرار داده و به نقل از ایشان نوشت: سیاست تهران در قبال آمریکا تحت تاثیر رئیس جمهور آتی واشنگتن نیست.

شبکه تلویزیونی دویچه‌وله آلمان نیز در گزارشی در این خصوص اعلام کرد: علی خامنه‌ای رهبر جمهور اسلامی روز ۱۳ آبان در یک سخنرانی زنده تلویزیونی در صحبت‌های خود به مناسبات ایران و آمریکا پرداخت و از اشغال سفارت آمریکا یاد کرد و گفت: این اقدام «کار جوانان در واکنش به اقدامات آمریکا» بود. رهبر جمهوری اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود از دولت فرانسه به شدت انتقاد کرد و گفت که دولت فرانسه «خشن‌ترین و بدترین تروریست‌ها» را در کشور خود پناه داده است و به صدام علیه ایران کمک کرد.

الجزیره نیز در تیتری به نقل از مقام معظم رهبری اعلام کرد: همزمان با آغاز انتخابات آمریکا، آیت الله خامنه ای فرمودند: سیاست ما در مقابل آمریکا کاملاً واضح و آشکار است و با تغییر اشخاص، تغییر نخواهد کرد.

خبرگزاری رویترز هم در این باره اعلام کرد: رهبر انقلاب ایران در سخنرانی امروز خود اعلام کرد که اقدام دانشجویان در خصوص سفارت آمریکا (اشغال لانه جاسوسی) کاری مناسب و عاقلانه بود. وی در ادامه تصریح کرد که سیاست ایران در قبال آمریکا کاملاً آشکار بوده و با جابجایی افراد تغییر نمی‌کند..

شبکه تلویزیونی اِن‌دی‌تی‌وی مستقر در دهلی‌نو نیز سخنان مقام معظم رهبری را اینگونه پوشش داد: رهبر ایران در سخنانی اعلام کرد که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری امروز در آمریکا برای تهران اهمیتی نداشته و موضع ما در خصوص این کشور مشخص و آشکار است.

آناتولی ضمن پوشش فرمایشات مقام معظم رهبری در تیتری نوشت: آیت الله خامنه ای آزادی اراضی آذربایجان و تامین امنیت ارامنه قره باغ را خواستار شد.

 


تاريخ : سه شنبه 13 آبان 1399 | 10:23 PM | نويسنده : احمد |

موسوی گفت: بخش اعظم عوامل شکل گیری بحران‌ها ناشی از نقش آفرینی قدرت‌های خارجی است کهگسترش انوار اسلام را بر نمی تابند.

 

امیر سرلشکر موسوی در سی و چهارمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در «وبینار مبانی و چالش‌های دینی و معنوی در مواجهه با بلایا و مصائب»، گفت: جهان اسلام در جغرافیای وسیعی گسترش یافته است و از کرانه‌های اقیانوس اطلس تا جنوب غربی آسیا و از شمال شرقی آسیای مرکزی تا جنوب شرق قاره کهن ادامه می‌یابد.

فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران افزود: ظرفیت‌های عظیم معنوی، مادی و انسانی که در ۵۷ کشور اسلامی قرار گرفته از جنبه‌های فرهنگی و تاریخی، جغرافیایی، ژئوپلیتیک، سیاسی، اقتصادی و دفاعی موقعیت ممتازی را نصیب مسلمانان کرده است.

سرلشکر موسوی گفت: باتوجه به راهبرد‌های قدرت‌های استکباری و سیاست‌های نادرست برخی از کشور‌های اسلامی امروز جهان اسلام با بحران‌های جدی مواجه شده است؛ فلسطین، یمن، لبنان، سوریه، عراق، افغانستان و مناطق کشمیر و قفقاز با ناآرامی و خشنوت دست و پنجه نرم می‌کنند.

فرمانده کل ارتش ادامه داد: قدرت‌های شیطانی بخشی از سرزمین اسلام را با ایادی صهیونیست خود اشغال نموده است و فجیع‌ترین جنایات را علیه این سرزمین‌های اسلام انجام می‌دهند.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران که کانون الهام بخش و محور مقاومت در برابر دشمن است با فشار‌های سیاسی، تهدیدات نظامی، تحریم‌های ظالمانه اقتصادی مورد هجوم همه جانبه دشمن قرار گرفته است و گوشه‌ای دیگر از پهنه اسلام را به دلیل همجواری با دشمن صهیونیستی با دخالت‌های سیاسی و امنیتی دچار ناآرامی و آشوب نموده اند.

امیر سرلشکر موسوی گفت: بخش اعظم عوامل شکل گیری این بحران‌ها ناشی از نقش آفرینی قدرت‌های خارجی است که اساسا گسترش انوار روشنگر اسلام را برنمی تابد متاسفانه بعضی از عوامل نیز ناشی از سیاست‌ها و رفتار‌های واگرایانه در داخل جهان اسلام است که به دور از عقلانیت و مبانی دینی است.

وی اذعان داشت: یکی از مهمترین علل وجود بحران‌های فعلی در دنیای اسلام فقدان همگرایی انسجام و ضعف حرکت به سمت تقریب مذاهب اسلامی و عدم توجه به کافی به وحدت و همبستگی مسلمانان است از این رو وحدت و همگرایی در جهان اسلام امروز بیش از هرزمان دیگری ضروری است.

فرمانده کل ارتش گفت: همچنان که رهبر عظیم الشان انقلاب اسلامی فرمودند، مسئله وحدت امروز در راس مسائل اسلامی است، بازخوانی آموزه‌های اسلامی و تعهد به مسئولیت پذیری علما و دانشمندان به منظور حل و فصل بحران‌ها و تقویت حرکت به سوی همگرایی اسلامی اولین ضرورت جهان اسلام در مقطع کنونی است و در این راستا تمرکز بر مشترکات اسلامی گام اول برای عبور از بحران‌های جهان امروز است.

وی گفت: تحولات گوناگون در سطح نظام بین الملل و گوناگونی محیط تعاملات فراملی و فرا سرزمینی و همچنین تنوع و نو پدیدگی در تهدیدات امروزی اتخاذ راهبرد‌های ترکیبی فراگیر و هماهنگ مبتنی بر تعالیم دینی و اشتراکات فرهنگی را در بین کشور‌های اسلامی الزامی نموده است.

سرلشکر موسوی اظهار کرد: انقلاب اسلامی از بدو پیروزی نقش بسیار مهمی در ایجاد همگرایی اسلامی و انسجام کشور‌های اسلامی در برابر قدرت‌های استکباری فراهم نمود و بستری مناسب برای شکل گیری تمدن نوین و بزرگ اسلامی پدید آورده است دردهه‌های اخیر جمهوری اسلامی ایران در تقریب مذاهب و تقویت وحدت اسلامی پیشرو و پیشگام بوده است و دارای تجربیات ارزنده و گسترده‌ای در این عرصه است.

وی افزود: امروز نیز جمهوری اسلامی ایران با رویکردی متعهدانه و مسئولیت پذیر در خصوص تحولات جهان اسلام تلاش میکند ضمن تقریب مذاهب و تقویت جهان اسلامی در عرصه‌های مختلف نقش سازنده ایفا نماید.

فرمانده کل ارتش گفت: در کنار مسائل بین المللی غریب به یکسال است که جهان درگیر بحرانی جدید ناشی از فراگیری ویروس کرونا شده است؛ ویروس کرونا تهدیدات فراوانی برای همه جوامع به وجود آورده است و دامن اغلب کشور‌های اسلامی را نیز گرفته است شیوع این ویروس از یک منطقه کوچک نشان داد امروز مسائل بومی و منطقه‌ای به راحتی ابعاد جهانی پیدا می‌کند، از این رو راه حل بحران کرونا هم مستلزم همکاری جهانی است، امروز بحران کرونا ضعف اندیشه‌های لیبرالی را عیان ساخته است؛ و ادعای لیبرال دموکراسی غرب مبتنی بر تامین نیاز‌های بشر را با چالش جدی مواجه ساخته است و جهانیان را به پیجویی الگوی جدید از نظام‌های سیاسی تشویق و ترغیب نموده است.

وی افزود: فراگیری این ویروس آزمون مهمی را برای اندیشه لیبرال دموکراسی در کشور‌های اروپایی رغم زد و رفتار‌های اومانیستی و مادی دولت‌های اروپایی و آمریکا در بی اعتنایی به هم نوعان وکشور‌های دیگر نشان داد نظام‌های سیاسی لیبرال دموکرات در حل بحران‌های امروزی ضعف‌های اساسی دارد و به دور از ارزش‌های انسانی که قرن‌ها ادعای آن را داشته اند عمل میکنند بدون تردید اسلام قابلیت‌های ذاتی بسیار گسترده‌ای در برقراری و تقویت روابط و تعاملات اجتماعی دارد و میتواند یک الگوی عملی کارآمد اثر بخش در مدیریت بحران کرونا در جهان ارائه نماید.

سرلشکر موسوی گفت: در حال حاضر که شاهد استیصال جهانی در مقابل این بحران هستیم دستورات اسلام درباره بهداشت فردی و اجتماعی، تعاون و همکاری، و نوع دوستی میتواند مردم جهان را از خطرات گسترده دور نگه دارد و از بروز یک فاجعه انسانی جلوگیری نماید.

فرمانده کل ارتش تأکید کرد: در شرایط فعلی جهان اسلام علاوه بر مشکلاتی که درنتیجه دشمنی که با جهان غرب داشته است با ابعاد اقتصادی، بهداشتی و امنیتی بحران کرونا نیز مواجه شده است.

وی گفت: بحران کرونا از یکسو با مشکلات عدیده اقتصادی امنیتی و روانی است و از سوی دیگر البته فرصتی برای نمایش ظرفیت عظیم اسلام برای مدیریت بحران‌های انسانی و حل مشکلات جوامع مسلمان فراهم آورده است.

امیر سرلشکر موسوی ادمه داد: براساس تعالیم نورانی اسلام عزیز اگر فریاد مسلمانی که به کمک نیاز دارد برخواست همه باید دست به دست هم دهند و برای کمک بشتابند بر این اساس بسیج ظرفیت‌های کشور‌های اسلامی برای کمک به براداران مسلمان خود در سایر کشور‌ها اقدامی ضروری و مهم است.

فرمانده کل ارتش گفت: در نتیجه شیوع این بیماری آسیب‌ها و صدمات اقتصادی زیادی به برخی از مردم مسلمان در بسیاری از کشور‌ها وارد شده است کشور‌های اسلامی میتوانند با فعلیت بخشی ظرفیت‌های عظیم نهفته در جوامع خود گام مهمی در مقابله با بحران برداند.

وی افزود: باتوجه به راهبرد اسلام هراسی که در دهه‌های گذشته از سوی دشمنان برای ضربه زدن به اسلام و مسلمانان دنبال شده امروز با شیوع ویروس کرونا دشمن در سایه افراط گونه رسانه‌ای و شیطانی خود تلاش می‌کند اسلام را ناکار آمد و مسلمانان را ناتوان در مدیریت بحران نشان دهند از این رو شرایط فعلی جدیت و اهتمام همه کشور‌های اسلامی را میطلبد تا با تلاش و تمرکز بر وحدت و همبستگی و جدی اسلام در برابر دشمنان دفاع کنند.

امیر سرلشکر موسوی در پایان راهبرد‌هایی به شرح زیر ارائه کرد:

۱- تبیین و تشریح آموزه‌های دین مبین اسلام توسط علما و اندیشمندان جهان اسلام در قالب همکاری‌های مشترک در خصوص اهمیت و قداست کمک به هم نوعان و درمان بیماران

۲-تبادل دانش و تجربیات موجود درباره مهار و مدیریت بحران کرونا بین کشور‌های اسلامی از طریق ایجاد بانک اطلاعاتی ویژه مشترک

۳-تشکیل صندوق بین المللی اسلامی برای کمک دولت‌های اسلامی برای مردم مسلمان در کشور‌های نیازمند

۴-تاسیس نهاد بین المللی اسلامی برای جمع آوری و توزیع کمک‌های مردمی در کشور‌های اسلامی

۵-گسترش همکاری‌های فنی و تخصصی نهاد‌های امدادی و هلال احمر کشور‌های اسلامی در قالب سازمان همکاری اسلامی و یا یک نهاد جدید کارآمد.

انتهای پیام/

 


تاريخ : دو شنبه 12 آبان 1399 | 11:37 AM | نويسنده : احمد |

فرمانده کل ارتش گفت: در راستای تحقق مدیریت جهادی تمام نیازهای خودمان را با استفاده از علم جوانان خودمان تامین می‌کنیم.

 

 

امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران ظهر امروز چهارشنبه ٧ آبان ماه در حاشیه مراسم رونمایی از دستاوردهای بازسازی و تقویت شده نیروی زمینی ارتش و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره تجهیزات رونمایی شده در مراسم امروز گفت: آنچه امروز شاهد بودیم آماده سازی و احیای ۵۰۰ دستگاه خودروی سنگین و فوق سنگین بود که همه با یک مدیریت جهادی در نیروی زمینی به خودروهای قدرتمند و خوبی تبدیل شده اند. این یک تحرک بسیار بالایی را در نیروی زمینی ارتش ایجاد می کند و ما با استفاده از این تجهیزات در حوزه جابجایی های ادوات خود بی نیاز به خارج و خودکفا شده ایم.

وی ادامه داد: مثل مراسم امروز که در زمینه تجهیزات خودرویی و متحرک شدن نیروها بود در همه زمینه ها این اتفاقات و نوسازی ها جریان دارد. نظیر این اتفاقات در بخش هوانیروز، ارتقای قدرت آتش، آموزش ها، ساختار و سازمان نیز وجود دارد که همه آنها با انگیزه بسیار بالا در حال اجرای ماموریت های خود هستند. در واقع ما در راستای تحقق مدیریت جهادی تمام نیازهای خودمان را با استفاده از توان مدیریتی و علم جوانان خودمان تامین می‌کنیم.

انتهای پیام/

 


تاريخ : دو شنبه 12 آبان 1399 | 11:13 AM | نويسنده : احمد |

 شهید سرلشکر فلاحی می‌گوید: «در هر حال، رزمندگان فداکار در برابر گلوله‌باران دوربرد و مستقیم دشمن در کوچه و خیابان‌های خرمشهر در حالی که مطمئن بودند به شهادت می‌رسند تا آخرین گلوله خود در برابر متجاوزان ایستادند، بسیاری از آنان به شهادت رسیدند، اما هرگز دچار ضعف و تردید نشدند. خون همان عزیزان بود که در خرمشهر، آب جوی خیابان‌ها را نیز رنگین و خرمشهر را نیز به خونین شهر تبدیل کرد».
به گزارش روابط عمومی ارتش به نقل از پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی؛ یکی از اهداف مهم نظامی صدام در حمله‌ سراسری به خاک ایران در 31 شهریور 1359 تصرف شهر با اهمیت خرمشهر بود که این مهم با مقاومت نیروهای مردمی و دلیرمردان ارتش مواجه شد.
در همین رابطه در کتاب «امیر خستگی‌ناپذیر» به نقل از شهید سرلشگر فلاحی آمده است: نیروهای عراقی در تاریخ ۱۹ مهر به ۲۰ کیلومتری شمال آبادان رسیدند و در محلی به نام مارد، پلی را بر روی رودخانه‌ کارون احداث کردند. در تاریکی شب ۱۹ مهر تانک‌های عراقی از روی پل مارد عبور کردند و از آن تاریخ به بعد با قطع جاده‌های اهواز - آبادان و آبادان - ماهشهر به فکر اشغال آبادان افتادند. در هر حال با آرایش جدید ارتش عراق و ارتش ایران در اوایل جنگ و ۵ تا پانزده برابر بودن نیروهای عراقی نسبت به نیروهای ایرانی و مجهز بودن ارتش عراق به انواع و اقسام مهمات و تجهیزات، آن هم در زمانی که ایران از این جهت به شدت کمبود داشت بدیهی بود که ارتش عراق نه تنها در خوزستان بلکه در سایر محورها به پیشروی خود ادامه می‌دهد. از جمله امتیازات ارتش عراق واحد مهندسی آن بود. در حالی که در آن ایام نیروهای ایرانی فاقد حتی یک دستگاه وسیله‌ی سنگین مهندسی - نظامی بودند.
بنا به گفته‌ فرمانده لشکر ۹۲ زرهی، هنگامی که دشمن در منطقه‌ی خرمشهر از تمام جهات هجوم می‌آورد، لشکر ۹۲ فقط ۷ دستگاه تانک در اختیار داشت. واحدهای نظامی نیز در حال انتقال به مناطق عملیاتی بودند و تنها نیروهای موجود، تکاوران نیروی دریایی، دانشجویان دانشگاه‌ افسری و کارکنان لشکر ۹۲ مجموع مدافعان را در برابر قوای مهاجم عراقی تشکیل می‌دادند. ۸۰ نفر از افسران و دانشجویان دانشکده‌های افسری و ۳۲۰ سرباز لشکر ۹۲ مأموریت یافتند که به یاری رزمندگان خرمشهر بشتابند تا آن شهر را از خطر سقوط و انهدام نجات دهند.
در هر حال، رزمندگان فداکار در برابر گلوله‌باران دوربرد و مستقیم دشمن در کوچه و خیابان‌های خرمشهر در حالی که مطمئن بودند به شهادت می‌رسند تا آخرین گلوله خود در برابر متجاوزان ایستادند، بسیاری از آنان به شهادت رسیدند، اما هرگز دچار ضعف و تردید نشدند. خون همان عزیزان بود که در خرمشهر، آب جوی خیابان‌ها را نیز رنگین و خرمشهر را نیز به خونین شهر تبدیل کرد.
سرانجام در پایان روز 3 آبان خرمشهر به اشغال کامل نیروهای دشمن درآمد و باقیمانده مدافعان ایرانی در تاریکی شب خود را به کرانه‌ جنوبی کارون رساندند. با نزدیک شدن نیروهای دشمن به محور مواصلاتی آبادان _ ماهشهر کنترل این محور هم به دست نیروهای عراقی افتاد به طوری که هرگونه تدارکات برای رزمندگان جزیره‌ آبادان، به وسیله‌ هلی‌کوپتر انجام می‌گرفت.



تاريخ : دو شنبه 5 آبان 1399 | 7:37 PM | نويسنده : احمد |

 ارتش جمهوری اسلامی ایران جهت تکمیل کادر افسری از بین جوانان پسر مومن، متعهد، ولایتمدار و انقلابی و علاقه مند به حرفه نظامی گری، همرزم می پذیرد.
به گزارش روابط عمومی ارتش، ارتش جمهوري اسلامي ايران به منظور تكميل كادر افسري نيروهاي زميني، پدافند هوایی، هوايي، دريايي و سازمان هاي تابعه خود جهت پاسداری از استقلال و تمامیت ارضی و نظام جمهوری اسلامی ایران و ادامه راه شهیدان ازبین جوانان متدین ،انقلابی و سلحشورهمرزم مي‌پذيرد.
داوطلبان درحال تحصیل ودانش آموختگان رشته‌هاي رياضي-‌فيزيك و علوم تجربي از طريق آزمون اختصاصي و مصاحبه حضوري انتخاب و به منظور فراگيري آموزش‌هاي نظامي كاربردي در دانشگاه‌هاي افسري امام علي (ع)، خاتم الانبیاء (ص)، هوایی شهيد ستاری، علوم دريائي امام خميني(ره) و فارابي مشغول به تحصيل خواهند شد.
جهت کسب اطلاعات بیشتر به پایگاه اطلاع رسانی ارتش به نشانی www.aja.ir مراجعه نمایید.



تاريخ : دو شنبه 5 آبان 1399 | 7:33 PM | نويسنده : احمد |


رئیس کانون بازنشستگان ارتش جمهوری اسلامی ایران به نیابت از کهن سربازان ارتش، با صدور نامه ای به محضر فرماندهی معظم کل قوا به پاس لطف و عنایت معظم له در اجرایی شدن قانون همسان سازی حقوق ها از ایشان تشکر کرد.
به گزارش روابط عمومی ارتش، متن نامه امیر سرتیپ دوم علی محبی راد رئیس کانون بازنشستگان ارتش جمهوری اسلامی ایران به این شرح است؛
بسم الله الرحمن الرحیم
محضر مبارک حضرت امام خامنه‌ای رهبر عظیم الشأن انقلاب و فرماندهی معظم کل قوا
با سلام و صلوات بر محمد و آل محمد «صلی الله علیه و آله و سلم»
احتراماً، مفتخرم به رسم امانت و به نیابت از یکایک سربازان پیشکسوت حضرت مستطاب عالی در مجموعه کانون بازنشستگان ارتش جمهوری اسلامی ایران، از لطف و عنایت معظم الله در اجرایی شدن قانون همسان سازی حقوق ها، صمیمانه سپاسگزاری نمایم.
امروز بر ما کهن سربازان این سرزمین، پوشیده نیست که این قانون بر زمین مانده (پس از حدود یک دهه پر از انتظار و سختی های معیشتی) تنها به مدد انفاس قدسی و اوامر راهگشای حضرتعالی در مسیر اجرا قرار گرفته و بیانات حکیمانه و مشفقانه تان در پاسداشت و تکریم پیشکسوتان نیروهای مسلح، موجب تکاپو و میدان‌داری فرماندهان گردیده است.
همچنین بر خود فرض می‌دانیم، در محضر شریفتان از تمام عزیزانی که در این راه، یاری گر و همراه ما بودند به ویژه فرمانده متعهد و انقلابی ارتش جمهوری اسلامی ایران امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی که با نصب العین قرار دادن فرمایشات آن رهبر فرزانه، تاکنون خدمات چشمگیری به جامعه پیشکسوتان داشته اند تقدیر و تشکر نموده و ملتمس دعای خیرتان در حق همه نیروهای متعهد و دلسوز باشیم.
طول عمر توأم با عزت و سربلندی و دوام توفیقات حضرتعالی آرزوی قلبی و دعای همیشگی سربازانتان است.
 

رئیس کانون بازنشستگان ارتش جمهوری اسلامی ایران
سرتیپ دوم ستاد علی محبی راد


تاريخ : دو شنبه 5 آبان 1399 | 7:27 PM | نويسنده : احمد |
 
 
 
 
رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۹۹ که با حضور نیروی پدافند هوایی ارتش، نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی هوایی ارتش در منطقه سمنان برگزار شد، با موفقیت و دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده،  به پایان رسید.
 به گزارش قرارگاه رسانه‌ای رزمایش، امیر سرتیپ قادر رحیم زاده فرمانده رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۹۹ ، با اعلام خبر فوق گفت: در رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۹۹ که از روز گذشته توسط نیروی پدافند هوایی ارتش، نیروی هوافضای سپاه و نیروی هوایی ارتش در منطقه‌ای به وسعت بیش از نیمی از کشور برگزار شد،  به لطف خداوند متعال و تلاش همه رزمندگان شرکت کننده، به تمام اهداف از پیش تعیین شده دست یافتیم و سناریوهای مختلف طراحی شده در این رزمایش با موفقیت اجرا شد.
وی افزود: استقرار سامانه‌های پدافندی اعم از سامانه‌های موشکی، راداری، کنترل و فرماندهی و جنگ الکترونیک از جمله مواردی بود که در فاز نخست این رزمایش صورت گرفت و در ادامه با تهاجم هواپیماهای باسرنشین و بدون سرنشین نیروی هوایی ارتش و نیروی هوافضای سپاه به منطقه عمومی رزمایش اقدامات لازم برای کشف، شناسایی و رهگیری آنها تا مرحله اصابت الکترونیکی(شلیک سرد) انجام شد.
امیر سرتیپ  رحیم زاده با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های این رزمایش به کارگیری تجهیزات و سامانه‌های ایرانی بود، عنوان کرد: تمام تجهیزات و سامانه‌های به کارگرفته شده در این رزمایش اعم از سامانه‌های کشف و شناسایی، موشکی، راداری، جنگ الکترونیک و … محصولاتی هستند که به دست توانمند فرزندان ملت شریف ایران در نیروهای مسلح و صنعت دفاعی کشور تولید شده اند و از این حیث این برای نخستین بار بود که یک رزمایش با سازمان رزم تماما ایرانی برگزار می‌شد.
فرمانده رزمایش مشترک پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۹۹، مشترک بودن رزمایش مدافعان آسمان ولایت را از جمله ویژگی‌های بارز آن برشمرد و با اشاره به شلیک پرحجم سامانه‌های موشکی ارتش و سپاه در این رزمایش، گفت: با شلیک موفق سامانه‌های پدافند موشکی باور ۳۷۳، مرصاد، ۱۵ خرداد، طبس و سوم خرداد به سوی اهداف حمله ور به منطقه رزمایش، سد آهنین پدافند هوایی کشور در برابر هرگونه تهدید هوایی به نمایش گذاشته شد.
وی استفاده از سامانه پدافندی بومی راهبردی باور ۳۷۳ بر علیه اهداف دورایستا را یکی از نقاط عطف این رزمایش برشمرد و گفت: از آنجاکه تهدیدات دورایستا امروز به یکی از اصلی‌ترین تهدیدهای حوزه هوایی تبدیل شده‌اند، لذا مقابله با آنها در دستور کار ما قرار دارد که در این زمینه هم با استفاده ازسامانه بومی باور ۳۷۳، هدف دورایستا در یک تمرین واقعی مورد اصابت قرار گرفت.
فرمانده رزمایش مدافعان آسمان ولایت ۹۹ هماهنگی، هدایت و کنترل عملیات پدافند هوایی نیروهای مسلح برای تقویت دفاع هوایی منسجم و موثر در برابر هرگونه تهدید هوایی در قالب شبکه یکپارچه پدافند هوایی و تحت هدایت و طرح‌ریزی عملیاتی قرارگاه پدافند هوایی کشور را از اهداف اصلی رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۹۹ عنوان کرد و گفت: در این رزمایش مشترک افسران ارتش و سپاه دوشادوش یکدیگر در مراکز فرماندهی عملیات مشترک منطقه‌ای (SOC) صحنه واقعی نبرد و مقابله با تهدیدات هوایی را تحت هدایت و کنترل عملیاتی قرارگاه پدافند هوایی کشور و نظارت مستقیم ارزیابان و ناظران قرارگاه مرکزی حضرت خاتم‌الانبیاء(ص) تمرین کردند
 


تاريخ : دو شنبه 5 آبان 1399 | 1:6 AM | نويسنده : احمد |

وزیر اطلاعات در پیامی به سردار اشتری به مناسبت هفته نیروی انتظامی تاکید کرد: این افتخار ما را بس که

 

 

دوشادوش نیروی انتظامی حافظ امنیت پایدار این مرز و بوم هستیم.

 

 حجت الاسلام سید محمود علوی وزیر اطلاعات در پیامی به سردار اشتری به مناسبت هفته نیروی انتظامی تاکید کرد: این افتخار ما را بس که دوشادوش نیروی انتظامی حافظ امنیت پایدار این مرز و بوم هستیم.

متن این پیام بدین شرح است:

فرمانده محترم نیروی انتظامی جمهوری اسلامی
سردار سرتیپ پاسدار اشتری

سلام علیکم.
فرارسیدن هفته نیروی انتظامی را خدمت جنابعالی، فرماندهان، پرسنل و سربازان غرورآفرین ناجا که تحت امر فرماندهی معظم کل قوا، حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی)، حافظان راستین نظم و امنیت پایدار این مرز و بوم پرگوهر می‌باشند، صمیمانه تبریک می‌گویم و با درود به روان پاک شهدای به خون خفته و امام شهدا (ره)، سلامتی جانبازان سرافراز نیروی انتظامی را از درگاه خداوند شافع مسئلت می‌نمایم.

در زمانی که استکبار جهانی با بهره کشی از نوکرمأبان نگون بخت منطقه‌ای و اعوان و انصار خودفروخته، آنی از توطئه علیه ملت شریف، راسخ و استوار سرزمین اهلبیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) غفلت نمی‌ورزند، نقش ارزشمند جان برکفان آن نیروی الهی بیش از پیش جلوه گر می‌شود.

این افتخار ما را بس که دوشادوش نیروی انتظامی و دیگر نیرو‌های همسو، حافظ امنیت پایدار این مرز و بوم شهید پرور بوده و در حراست از ارزش‌های والای نظام و دفاع از ملت شجاع ایران لحظه‌ای فرو گذار نخواهیم نمود.

انتهای پیام/

 


تاريخ : دو شنبه 4 آبان 1399 | 11:57 PM | نويسنده : احمد |

 

 

فرمانده یگان پهپادی نزاجا گفت: تا انتهای سال ۹۹ پهپاد‌های رزمی جدید نیروی زمینی ارتش رونمایی خواهند شد.

 

امیر سرتیپ دوم شهرام حسن نژاد فرمانده یگان پهپادی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران درباره اهمیت تولید و استفاده از موتور‌های پیستونی جدید و بومی در پهپاد‌های این یگان اظهار کرد: استفاده از موتور‌های پیستونی در پهپاد‌ها برای افزایش سقف پرواز و رسیدن به برد مناسب  از مدتی قبل در برنامه کاری ما قرار داشت و یگان پهپادی نزاجا از طریق ارتباط بین صنعت و شرکت‌های دانش بنیان این کار را آغاز کرده است.

وی ادامه داد: ما باید به سمتی حرکت کنیم که از موتور‌های پیستونی در پرنده‌های پهن پیکر استفاده کنیم تا به طیف گسترده‌ای از برد‌ها برسیم. یکی از اهداف ما در این راستا رسیدن به بردهای بلند در پهپاد‌های نیروی زمینی ارتش برای رصد و پایش آن سوی مرز‌های کشورمان است.

فرمانده یگان پهپادی نیروی زمینی ارتش در خصوص اینکه استفاده از موتور‌های پیستونی جدید در پهپاد‌های نزاجا چه تاثیری در افزایش برد این پرنده‌ها دارد، اظهار کرد: با توجه به شرایط فعلی ما به دنبال رسیدن به برد‌های بالای ۲۰۰ کیلومتر هستیم، البته با رله پروازی این کار شدنی است، اما استفاده از این موتورها از این نظر اهمیت دارد که پهپاد بتواند بدون اینکه ایستگاه دیگری را در کنار خود داشته باشد به برد بالای ۲۰۰ کیلومتر برسد.

امیر حسن نژاد درباره اینکه آیا نیروی زمینی ارتش برای رونمایی از پهپاد‌های جدید خود تا پایان امسال برنامه‌ای دارد یا خیر، گفت: ما در ابتدای امسال یعنی ۲۹ فروردین اعلام کرده بودیم که از حوزه‌های شناسایی عبور کرده‌ایم و به دنبال این هستیم تا به پهپاد‌های انتحاری، رزمی، جنگالی و فاوا دست پیداکنیم. در همین راستا هم در صدد هستیم تا از پهپاد‌های رزمی جدید نیروی زمینی ارتش تا پایان سال رونمایی کنیم.

گفتنی است، نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه ۶ مهرماه امسال از ۷ دستاورد جدید خود رونمایی کرد که یکی از این دستاوردها، موتور‌های پیستونی بومی بود.

انتهای پیام/

 


تاريخ : یک شنبه 4 آبان 1399 | 11:55 PM | نويسنده : احمد |

امیر سرتیپ کیومرث حیدری از مرزهای ایران با ارمنستان و جمهوری آذربایجان در محدوده مناقشه قره باغ بازدید کرد.
به گزارش روابط عمومی ارتش، امیر سرتیپ «کیومرث حیدری» فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، از مرزهای ایران با ارمنستان و جمهوری آذربایجان در محدوده مناقشه قره باغ بازدید کرد.
این بازدید که به منظور پایش نظامی مرزهای آذربایجان شرقی برگزار شد، فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، در مرزهای شهرستان خداآفرین در جریان آخرین تحولات این منطقه قرار گرفت.
امیر سرتیپ کیومرث حیدری امروز از سایر مناطق مرزی آذربایجان شرقی در محدوده مناقشه قره باغ به صورت میدانی بازدید کرد.
در بازدید میدانی امیر سرتیپ حیدری، فرمانداران شهرهای جلفا و خداآفرین، فرمانده تیپ 321 متحرک هجومی مرند و فرمانده مرزبانی منطقه جلفا هم در منطقه حاضر بودند.
فرمانده مرزبانی منطقه جلفا، وضعیت منطقه مورد مناقشه و محل اصابت راکت‌های کشورهای درگیر به داخل کشور و همچنین وضعیت منطقه و مرزهای استان را به فرمانده نیروی زمینی ارتش تشریح کرد.



تاريخ : جمعه 2 آبان 1399 | 1:8 AM | نويسنده : احمد |

امروز و تا ساعتی دیگر، برای اولین بار سامانه پدافندی تمام ایرانی و برد بلند باور ۳۷۳  با اهداف دور ایستا مقابله  می کند.
به گزارش قرارگاه رسانه ای رزمایش، امیر سرتیپ دوم عباس فرج پور سخنگوی رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۹۹ گفت: مهمترین سامانه  پدافندی بومی  برد بلند  باور ۳۷۳ برای اولین بار در قالب شبکه یکپارچه پدافند هوایی در رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۹۹ و در کویر مرکزی ایران، به مقابله با اهداف دور ایستا خواهد پرداخت.



تاريخ : جمعه 2 آبان 1399 | 1:2 AM | نويسنده : احمد |
 
 
رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت 99 با اعلام رمز یا رسول الله(ص) با گسترش و استقرار سامانه‌های بومی موشکی، راداری، اطلاعات شناسایی، جنگ الکترونیک، سامانه های ارتباطی و شبکه دیده بانی بصری آغاز شد.
به گزارش قرارگاه رسانه ای رزمایش، امیر سرتیپ دوم عباس فرج‌پور سخنگوی رزمایش مشترک تخصصی مدافعان آسمان ولایت 99 با اعلام آغاز این رزمایش از صبح امروز، گفت: در نخستین مرحله از رزمایش، گسترش و استقرار سامانه‌های پدافندی اعم از سامانه‌های موشکی، راداری و پدافندی با تاکید بر قابلیت جابجایی و واکنش سریع نیروهای عملیاتی و همچنین رعایت اصول پدافند غیرعامل برای فریب دشمن انجام شد و در مرحله بعد برقراری ارتباط امن و چند لایه میان سامانه‌های پدافندی با شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور برای اتخاذ تصمیم متناسب با تهدید صورت گرفته است.
وی هماهنگی، هدایت و کنترل عملیات پدافند هوایی نیروهای مسلح برای تقویت دفاع هوایی منسجم و موثر در برابر هرگونه تهدید هوایی در قالب شبکه یکپارچه پدافند هوایی و تحت هدایت و طرح‌ریزی عملیاتی قرارگاه پدافند هوایی کشور را از اهداف اصلی رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت 99 عنوان کرد و گفت: در این رزمایش مشترک افسران ارتش و سپاه دوشادوش یکدیگر در مراکز فرماندهی عملیات مشترک منطقه‌ای (SOC) صحنه واقعی نبرد و مقابله با تهدیدات هوایی را تحت هدایت و کنترل عملیاتی قرارگاه پدافند هوایی کشور و نظارت مستقیم ارزیابان و ناظران قرارگاه مرکزی حضرت خاتم‌الانبیاء(ص) تمرین خواهند کرد.
سرتیپ دوم فرج پور با اشاره به انجام پروازهای اطلاعاتی و شناسایی توسط پرنده‌های باسرنشین و بدون سرنشین ارتش و سپاه در منطقه عمومی رزمایش، گفت: انجام اقدام تاکتیکی و دفاعی توسط سامانه های کشف و درگیری زمین پایه بر علیه هواگردهای مهاجم و تمرین کلیه مراحل دفاع هوایی شامل کشف، شناسایی، رهگیری، درگیری و اصابت الکترونیکی (شلیک سرد) تحت هدایت شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور از دیگر اقدامات انجام شده در این مرحله از رزمایش بود.
سخنگوی رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت 99 ادامه داد: استقرار سامانه های فرماندهی و کنترل تاکتیکی فکور و عاشورا، سامانه‌های راداری بومی مراقب، فتح-2، بشیر، سامانه‌های تاکتیکی اطلاعات و شناسایی، سامانه‌های الکترواپتیکی، سامانه‌های جنگ الکترونیک و شبکه دیده بانی بصری نیروی پدافند هوایی ارتش از دیگر اقدامات انجام شده در این بخش از رزمایش است.
وی استفاده از نسل جدید تسلیحات و تجهیزات تماماً بومی در رزمایش مشترک پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت 99 و عبور از سامانه‌های قدیمی‌تر را یکی از ویژگی‌های بارز آن برشمرد و تأکید کرد: در این رزمایش کلیه سامانه‌های کشف، شناسایی، رهگیری و درگیری که توسط یگان‌های ارتش و سپاه به کار گرفته می‌شود، کاملا بومی و تولید شده به دست متخصصان و جوانان متعهد کشورمان در نیروهای مسلح و صنایع دفاعی است.
امیر فرج‌پور در عین حال تاکید کرد: سامانه‌های پدافندی و تجهیزات جدیدی نیز در این رزمایش مورد تست و ارزیابی عملیاتی قرار خواهند گرفت که به دلیل رعایت ملاحظات حفاظتی در آینده معرفی و قابلیت‌هایی که برای ایجاد بازدارندگی و افزایش قدرت دفاعی کشور به همراه خواهند داشت برای ملت شریف ایران تشریح خواهد شد.
سخنگوی رزمایش مشترک پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت 99 با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور، به رعایت کلیه دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی از سوی رزمندگان حاضر در این رزمایش اشاره و عنوان کرد: تامین امنیت پایدار کشور و حفظ آمادگی در برابر تهدیدات تعطیل‌بردار نیست و به همین دلیل باید آمادگی لازم به منظور مقابله با تهدید در نیروهای مسلح به طور مداوم تقویت شود؛ در این رزمایش هم تدابیر لازم برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی از سوی سامانه‌های بهداشت و درمان نیروهای مسلح اتخاذ شده است.
وی شعار این رزمایش را «آسمان امن در سایه اقتدار پدافند هوایی» عنوان کرد و گفت: جلوگیری از هرگونه تعدی، تعرض و یا تجاوز به مرزهای هوایی کشور و تأمین امنیت آسمان ایران اسلامی برای کلیه هواگردهایی که در فضای جمهوری اسلامی ایران پرواز می‌کنند یکی از اقدامات مهم پدافند هوایی کشور است که این مهم دائما و به طور 24 ساعته توسط قرارگاه پدافند هوایی کشور برای عبور پروازهای مسافری از کریدورهای امن و کمک به آنها در صورت وجود هرگونه مشکل در حال انجام است.
امیر فرج پور انتقال تجربه از نسل قدیم به نسل جدید کارکنان و رزمندگان پدافند هوایی کشور را از دیگر اهداف رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت 99 برشمرد و خاطرنشان کرد: در این رزمایش که مطابق با تقویم سالیانه رزمایش‌های نیروهای مسلح ابلاغی از قرارگاه مرکزی حضرت خاتم‌الانبیاء(ص) برگزار می‌شود، کلیه نفرات حاضر در رزمایش، کارکنانی هستند که در صحنه عمل و رزم واقعی در مناطق پدافندی کشور مشغول به حراست و پاسداری از فضای جمهوری اسلامی ایران هستند.

 

 
 
 


تاريخ : چهار شنبه 30 مهر 1399 | 11:39 PM | نويسنده : احمد |

 

 

 

همزمان با هفته بیست و دوم از چهلمین سالگرد دفاع مقدس، یادواره شهدای امنیت و سلامت بهداشت و درمان ارتش و تجلیل از خانواده معظم شهدا با حضور جانشین هیئت معارف جنگ شهید سپهبد صیاد شیرازی در سالن همایش دانشگاه علوم پزشکی ارتش برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی ارتش، امیر سرتیپ اسدا... حیدری، جانشین هیئت معارف جنگ شهید سپهبد صیاد شیرازی در این مراسم که با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد ضمن گرامیداشت یاد و خاطره حماسه سازان هشت سال دفاع مقدس، گفت: شهدای دفاع مقدس و سلامت درس‌ها و عبرت‌های زیادی به جامعه اسلامی دادند و بار دیگر به ما یادآور شدند که برای دفاع از حریم کشور باید مجاهدت و از خودگذشتگی کرد.
وی افزود: اگر در طول این چهل سال و به ویژه در دوران بیماری کرونا موفقیت هایی کسب کردیم این‌ها همه برگرفته از تلاش‌ها و مجاهدت‌های شبانه روزی مدافعان سلامت و امنیت کشور است که ملت ایران به خوبی قدردان زحمات این عزیزان است.
امیر حیدری تاکید کرد: ویروس کرونا با وجود نحس بودنش، فرصتی را فراهم کرد تا جامعه پزشکی نقش واقعی خودش را در جامعه و در دل و چشم مردم نشان دهد.
وی با اشاره به افتخارات کادر درمانی در دوران دفاع مقدس گفت: امروز این روحیه گذشت و ایثار از آن نسل کاملا به شما منتقل شده و همه ما باید این همدلی، وفاق و ایثار را قدر بدانیم و خدا را شکر کنیم.
امیر حیدری اظهار داشت: پزشکان و پرستاران کشور در این مقطع زمانی، همانند رزمندگان و سربازان دفاع مقدس نقش آفرینی بسیار خوبی داشتند و با این اقدامات خود نشان دادند پیرو راه شهدا و رزمندگان دفاع مقدس هستند.
وی با اشاره به اهمیت اهداف جامعه پزشکی گفت: همه ما باید تلاش کنیم که نه تنها در حوزه اقدات درمانی، بلکه در همه ماموریت‌های ارتش به بهترین وجه ممکن وظایفمان را انجام دهیم.
جانشین هیئت معارف جنگ شهید سپهبد صیاد شیرازی خاطرنشان کرد: امروز به برکت وجود مجاهدان سلامت و امنیت در کشور، هیچ قدرتی جرات تجاوز و حتی نگاه چپ به جمهوری اسلامی را ندارد بنابراین همواره قدردان زحمات شهدای سلامت هستیم و به آنها افتخار می‌کنیم.
وی گفت: تلاش‌های کادر درمان در راستای شکست کرونا ثابت کرد که فداکاری‌ها، ایثارگری‌ها، ازخودگذشتگی‌ها و جان‌برکف بودن‌ها مختص به دوران جنگ تحمیلی نیست؛‌ لذا باید بپذیریم که این روحیات در مردم ما نهادینه است و هر زمان که با بحران مواجه می‌شویم در قالب یک نشان و یک لباس ظهور و بروز می‌کند؛ دیروز و در دوران جنگ تحمیلی در لباس پاسداری و امروز در لباس پرستاری ما شاهد فداکاری‌های عظیمی‌ هستیم.
وی در ادامه افزود: یکی از دلایل مهمی که باعث شده روحیه فداکاری در کادر درمان به اوج خود برسد، این است که آنها یا دوران دفاع مقدس را درک کرده‌اند و یا مفاهیم، آموزه‌ها و حماسه‌های رزمندگان و به خصوص پرستاران در آن دوران را شنیده و خوانده‌اند؛ آنها در حقیقت پرستاران دوران دفاع مقدس را الگوهای بی‌بدیل خود قلمداد می‌کنند و به همین جهت در این راه از هیچ تلاشی دریغ نکرده و نمی‌کنند.
وی با اشاره به اینکه مجموعه کادر درمانی در طول هشت سال جنگ تحمیلی برای تامین امنیت و حفظ جان و سلامت هم وطنان و رزمندگان جانفشانی های بسیاری کردند، تصریح کرد: در سایر کشورهای جهان مجروحان را به عقب می‌بردند و مرسوم نیست که پزشک در منطقه مستقر شود. اما ما در جنگ برای از دست نرفتن زمان طلایی تشکیلات پزشکی را در مناطق عملیاتی مستقر کردیم. عمدتا مجروح‌های بدحال را در بیمارستان‌های صحرایی مداوا می‌کردیم که این حرکت ما در دنیا بی‌سابقه بود.
 گفتنی است، در این یادواره امیر سرتیپ دوم محمدرضا فولادی، رئیس سازمان حفظ و نشر ارزشهای دفاع مقدس ارتش،امیر سرتیپ دوم حسینی، فرمانده دژبان ارتش و دکتر ابراهیم حضرتی،جانشین دانشگاه علوم پزشکی ارتش و جمعی از خانواده های معظم شهدای سلامت حضور داشتند.



تاريخ : چهار شنبه 30 مهر 1399 | 11:33 PM | نويسنده : احمد |

 

 

 

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش در همایش مجازی آگاهسازی سیاسی با فرماندهان یگان های ارتش جمهوری اسلامی ایران مستقر در منطقه شمال شرق که بصورت ارتباط تصویری برگزار شد، گفت: همیشه در مصاف با دشمن  هزینه مقاومت، به مراتب کمتر از تسلیم شدن است. اعتقاد به این مطلب، خود نهایت عقلانیت در عملکرد سیاسی است.
به گزارش روابط عمومی ارتش، حجت الاسلام و المسلمین عباس محمدحسنی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش با اشاره به به شرایط خاص کشور گفت: طبق فرمایش مقام معظم رهبری، الان ملت ما در حال گذر از پیچ تاریخی است. اگر بخواهیم از این پیچ گذر کنیم و به موفقیت برسیم باید آگاهی‌های سیاسی خود را بروز کنیم. ملتی که قدرت تجزیه و تحلیل اتفاقات روز منطقه و فرامنطقه را نداشته باشد، نمی‌تواند به سلامت از این پیچ تاریخی عبور کرده و عزتمندی آینده کشور خود را تضمین کند.
وی در ادامه به نمونه‌های تاریخی گمراهی امت به دلیل عدم برخورداری از قدرت تجزیه و تحلیل اشاره و اظهار کرد: به تاریخ نگاه کنید؛ توابین کسانی بودند که قدرت تجزیه و تحلیل صحیح و به هنگام اتفاقات را نداشتند به همین دلیل از گردونه تاریخ حذف شدند. سلیمان بن صرد خزاعی با چهار هزار نفر از همراهانش، برای خون خواهی امام حسین (ع) جنگیدند و خونشان ریخته شد و یاران هفت هزار نفری مختار در روزهای پایانی حکومت او بی آن که بتوانند از خود تاثیری در تاریخ بجا بگذارند از کردونه تاریخ حذف گردیدند چرا ؟ برای اینکه به هنگام به صحنه نیامدند و در برابر فشار دشمن مقاومت نکردند .بنابراین ۱۱ هزار نفر به این دلیل خونشان ریخته شد که در زمانی که باید تجزیه و تحلیل درست می‌کردند، به بیراهه رفتند و ندای یاری امام حسین (ع) را نشنیدند. اگر این افراد قدرت تجزیه و تحلیل داشتند، امام حسین (ع) به شهادت نمی‌رسیدند، حکومت یزید برچیده می‌شد و بنی امیه و بنی عباس، روی کار نمی‌آمدند.
رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش ادامه داد: باید قدرت تحلیل تاریخی و سیاسی خود را در کشور، منطقه و فرا منطقه بالا ببریم؛ دوست و دشمن را بشناسیم و بدانیم در کدام موقعیت چه تصمیمی بگیریم. امیر المومنین علی(ع) می‌فرمایند، بدانید کسی پرچم آزادگی و حق طلبی را حمل نمی‌کند، مگر این که بصیر و صبور باشد و بتواند در شرایط مناسب حق را شناسایی و از آن پیروی کند. یعنی فرد باید قدرت تجزیه و تحلیل داشته باشد. ما باید قدرت تجزیه و تحلیل خود و اطرافیانمان  را بالا ببریم تا در روز خطر توان مقاومت داشته باشیم.
حجت الاسلام و المسلمین محمدحسنی افزود: موضوعی دیگر که در موفقیت یک امت تاثیر فراوانی دارد، آشنایی با تهدید‌های نوظهور دشمن است. مقام معظم رهبری در سخنرانی اخیرشان در مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری نیرو‌های مسلح فرمودند که برای مقابله با تهدید‌های جدید دشمن برنامه ریزی کنید. یعنی باید لحظه لحظه دشمن را رصد کرد و نفس کشیدن‌های او را زیر نظر داشت. باید تمامی حرکات دشمن تجزیه تحلیل شود. برنامه‌های امروز دشمن در قالب جنگ ترکیبی است؛ به این معنا که در دیپلماسی، نظامی، اقتصادی و ... شاهد تهدید‌های دشمن هستیم. در جنگ چند جانبه باید صبورانه مقاومت کنیم و مطمئن باشیم که پیروزیم.
رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش در ادامه بیان کرد: دشمن می‌داند که با این فعالیت‌ها به چیزی نمی‌رسد، اما بازهم تمام تلاش خود را می‌کند. ملت ایران به نقطه‌ای رسیده است که دشمن فقط شعار تهدید را سر می‌دهد و در عمل توانایی انجام کاری را ندارد. خداوند وعده پیروزی ما بر دشمن باطل را داده است. خداوند متعال وعده داده که چه بسا یک سپاه کم تعداد، اما حق طلب، بر سپاه پرشمار باطل پیروز شوند. این موضوع را بار‌ها آزموده ایم. در مبارزه با حکومت طاغوت که تا دندان مسلح بود، متوجه شدیم اگر ملتی برای خدا برخیزد، پیروز خواهد بود. در دوران دفاع مقدس، چون به وعده الهی پایبند بودیم، به پیروزی رسیدیم. اگر ما همان ملت دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس باشیم، خدا نیز مانند آن دوران پیروزی را به ما عطا خواهد کرد. اگر از ایمان خسته نشویم و در راه آن مقاومت کنیم ، موفقیت ازآن ما بوده و خواهد بود.
وی افزود: موضوع مهم دیگری که برای گذر از این پیچ تاریخی اهمیت دارد، بحث تحلیل درست هزینه مقاومت و تسلیم در برابر دشمن است. مقاومت و تسلیم شدن هر دو هزینه دارد، باید دید کدام یک بر دیگری برتری دارد. همیشه در مصاف با دشمن هزینه مقاومت، به مراتب کمتر از تسلیم شدن است. اعتقاد به این مطلب، خود نهایت عقلانیت در عملکرد سیاسی است. حضرت آقا فرمودند برخی می‌گویند، مقابله با دشمن هزینه دارد؛ بله چالش با دشمن هزینه دارد، اما هزینه‌های سازش نسبت به مقاومت بیشتر است.
حجت الاسلام و المسلمین محمدحسنی در ادامه به نمونه‌های ناموفق سازش در دنیا اشاره کرد و گفت: قذافی به خیال آن که می‌تواند مدیر کشورش لیبی بماند و قدرتش را افزایش دهد، سر سازش مقابل استکبار جهانی فرود آورد و قافیه را باخت. الان قذافی کجاست؟ لیبی چهشده است؟ برای مثال چرا سرنوشت کشوری مانند سوریه اینگونه نشد. خدا همه مردان مقاومت همچون سردار شهید همدانی را رحمت کند. زمانی که جنگ سوریه آغاز شد، سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، سردار همدانی و دیگر فرماندهان، به بشار اسد توصیه کردند که اگر مقاومت کنید، پیروز خواهید شد؛ همین طور هم شد.
رئیس سازمان عقیدتی سیاسی به مشکلات اقتصادی اشاره و اظهار کرد: در شرایط بسیار حساسی از نظر اقتصادی هستیم. امروز باید دست در دست هم دهیم و با رزمایش‌های مومنانه، قناعت پیشگی، صرفه جویی راه مقاومت در پیش گیریم. آیا کسانی که همراه امام حسین (ع) در واقعه کربلا و پس از آن بودند، گرسنه و تشنه نبودند اما آیا مقاومت را سرلوحه کارشان قرار ندادند؟. ملتی که بخواهد پیشرفت کند باید این گونه مقاومت کند. در سال جهش تولید ارتش جمهوری اسلامی ایران، اولویت خود را تولید امنیت و تقویت و تحکبم آن قرار قرار داده است تا زمینه سایر حوزه های تولید فراهم تر شود. امروز ارتش، سپاه، بسیج و دیگر ارگان‌ها به آبرومندانه‌ترین شکل هم وظایف جهادی خود را از در قالب تولید امنیت انجام می دهند و هم در  رزمایش‌های مومنانه و مقابله با کرونا در کنار مردم ایستاده اند.



تاريخ : چهار شنبه 30 مهر 1399 | 11:22 PM | نويسنده : احمد |

امیر سرتیپ قادر رحیم‌زاده فرمانده رزمایش تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت 99 با اعلام خبر فوق گفت: این رزمایش در منطقه‌ای به وسعت بیش از نیمی از کشور، به صورت مشترک بین ارتش و سپاه با هدایت و کنترل عملیاتی قرارگاه پدافند هوایی کشور از فردا آغاز می‌شود.
به گزارش روابط عمومی ارتش، امیر سرتیپ رحیم‌زاده اظهار داشت: رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت 99 با هدف ارتقاء آمادگی رزمی، هم افزایی توان پدافند هوایی نیروهای مسلح و با مشارکت یگان‌های نیروی پدافند هوایی ارتش، نیروی هوافضای سپاه و نیروی هوایی ارتش تحت هدایت و کنترل عملیاتی قرارگاه پدافند هوایی کشور در شرایط نزدیک به رزم واقعی و در منطقه‌ای به وسعت بیش از نیمی از کشور برگزار خواهد شد.
وی افزود: در این رزمایش که در قالب یک عملیات مشترک شبکه محور و با هدف هماهنگی پدافند هوایی نیروهای مسلح برگزار خواهد شد، انواع سامانه‌های بومی موشکی، راداری، اطلاعات شناسایی، جنگ الکترونیک، سامانه‌های ارتباطی و شبکه دیده‌بانی بصری ارتش و سپاه تحت هدایت و کنترل عملیاتی قرارگاه پدافند هوایی کشور و با نظارت مستقیم کارشناسان و ارزیابان قرارگاه مرکزی حضرت خاتم‌الانبیاء(ص)، مقابله با انواع تهدیدات هوایی در ارتفاع پایین، متوسط، بلند و اهداف دورایستا را در شرایط کاملا عملیاتی و مبتنی بر صحنه رزم واقعی تمرین خواهند کرد.
امیر سرتیپ رحیم‌زاده گفت: در این رزمایش، نیروی هوایی ارتش با به پرواز درآوردن انواع هواپیماهای شکاری رهگیر، بمب‌افکن و بدون‌سرنشین در دو نقش نیروی حمله‌ور و مدافع، بعنوان دست بلند پدافند هوایی کشور در آسمان ایفای نقش خواهد کرد.
وی ادامه داد: همچنین در این رزمایش قرار است برای اولین بار به صورت صددرصدی از نسل جدید تجهیزات و تسلیحات کاملا بومی استفاده و تاکتیک‌های جدید پدافند هوایی که در اثر رصد مستمر دشمنان احصاء شده است، به صورت واقعی تمرین شود.



تاريخ : سه شنبه 29 مهر 1399 | 10:12 PM | نويسنده : احمد |

 

 

امیر سرتیپ دوم بازنشسته حسین‌علی مصوری از پیشکسوتان و یادگاران دفاع مقدس و رئیس اسبق مرکز پژوهش‌های دفاع مقدس نزاجا دعوت حق را لبیک گفت.

به گزارش روابط عمومی ارتش، امیر سرتیپ دوم حسين‌علي مصوري رئیس اسبق مرکز پژوهش‌های دفاع مقدس نزاجا و از پیشکسوتان، فرماندهان و جانبازان دوران دفاع مقدس بر اثر سکته قلبی دعوت حق را لبیک گفت و به همرزمان شهیدش پیوست.
وی يكي از محققان و پژوهشگران فعال در گروه تدوين «تقويم تاريخ دفاع‌مقدس» بوده و تا قبل از اين مسؤلیت، فرماندهي قرارگاه عملياتي ارتش جمهوري اسلامي ايران در غرب كشور را برعهده داشته است.



تاريخ : سه شنبه 29 مهر 1399 | 2:56 PM | نويسنده : احمد |

 

 

مشاور فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش گفت: اگر پرنده‌هایی مانند پهپاد‌های متجاوز وارد خاک ایران شوند با آن‌ها مقابله می‌کنیم.

 

امیر سرتیپ قاسم فراوان مشاور عالی فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ایران باید با راکت‌ها و پرتابه‌هایی که از سمت شمال غرب به خاکش می‌آید چگونه برخورد کند، اظهار کرد: تحولاتی که در کشور‌های همسایه رخ می‌دهد، تبعاتی را برای کشور‌های همجوار آن ها در پی دارد و مسئله غیر معمول و غیر طبیعی نیست؛ بنابراین هنگامی که جنگ و یا رزمایشی در کشور‌های مختلف رخ می‌دهد، کشور‌های همسایه نیرو‌های خود را در حالت آماده باش قرار می‌دهند.  

وی ادامه داد: ما پیش از این هم درباره مسئله قره باغ مشکلات مشابهی را داشتیم که موشک‌هایی به مناطق ایرانی برخورد می‌کرد. البته غالب آن‌ها بر اثر خطای محاسباتی رخ می‌داد که کم تر جنبه تعمدی دارد. باید به این نکته هم توجه کرد که ما اشتراکات مختلفی با کشور‌های جمهوری آذربایجان و ارمنستان در مسائل دیرینه و تاریخی داریم و طبعا حساسیت‌هایی در زمینه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و تاریخی داریم و تعلقات خاطر دو ملت به ایران بزرگ مثال زدنی است.  

امیر سرتیپ فراوان گفت: مسئولان رسمی حتما در مورد ورود پهپادهای متجاوز به کشورمان و سقوط آن‌ها در داخل خاک جمهوری اسلامی ایران توضیحاتی را خواهند داد. 

وی با بیان اینکه پرنده‌های حاضر در منطقه توسط رادارهای ایرانی پایش می شوند، تصریح کرد: امکانات مستقر و موجود ما در حوزه راداری و پدافندی در منطقه برای دیدن انواع پرنده‌ها همچون پهپاد‌ها دور از دسترس نیست و ما به راحتی این قبیل پرنده‌ها را از فاصله‌های دور دست رصد کنیم. البته ما طبق قوانین بین الملل به این کشور‌ها تذکر داده ایم چراکه نمی‌توانیم نسبت به مسائل امنیتی مردم بی تفاوت باشیم و توانایی انهدام آن‌ها را داریم که در صورت لزوم این کار انجام می‌شود. البته این کار بستگی به نوع دریافت اخطار‌هایی است که این کشور‌ها باید رعایت کنند.  

مشاور عالی فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش گفت: اگر پرنده‌هایی مانند پهپاد‌های متجاوز در عمق قابل توجهی وارد خاک ایران شوند باید با آن‌ها مقابله کنیم. عبور بیش از ۴۰ یا ۵۰ کیلومتری را نمی‌توان خطای محاسباتی قلمداد کرد البته ممکن است که این پهپاد‌ها دچار نقص فنی هم شده باشند و ارتباط آن‌ها با مرکز کنترل خود قطع شده باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران نسبت به مسائل مرزی قاطعانه برخورد می‌کند و حتما در مقابل هرگونه از این خطا‌ها برخورد لازم را خواهد داشت. امیدواریم که همسایگان ما از تکرار چنین حوادثی جلوگیری کنند. البته ایران نیز تا کنون با توجه حسن همجواری با این کشور‌ها از وقوع این خطا‌ها چشم پوشی کرده است. اما در عین حال در مورد مرز‌های خود حساسیت لازم را خواهیم داشت.  

انتهای پیام/

 


تاريخ : سه شنبه 29 مهر 1399 | 2:50 PM | نويسنده : احمد |

آیین تجلیل از پیشکسوتان حوزه ورزش ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور معاون هماهنگ کننده ارتش، برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی ارتش، مراسم گرامیداشت و تجلیل از پیشکسوتان حوزه ورزش ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور معاون هماهنگ کننده ارتش، معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان و رئیس اداره ورزش و آمادگی جسمانی ستاد کل نیروهای مسلح در زمین چمن ورزشی ستاد فرماندهی کل ارتش برگزار شد.
در این مراسم امیر دریادار سیاری، معاون هماهنگ کننده ارتش با تاکید بر ضرورت توسعه و تعمیق ورزش در سطح یکان های ارتش جمهوری اسلامی ایران در سراسر کشور، ورزش را به عنوان یکی از مؤلفه های اصلی ارتقای توان رزمی نیروهای مسلح توصیف نمود و افزود: امروز ما به وجود ورزشکاران مومن و متعهدمان که با اقتدار در صحنه های جهانی بر سکوهای قهرمانی قرار می گیرند، افتخار می کنیم.
وی ورزش را یک متغییر بسیار اثرگذار در سلامت و نشاط جامعه خواند و افزود: امروز ورزشکاران باید با جدیت و همت و با رعایت دستورالعمل های بهداشتی به امر ورزش بپردازند. نباید از ورزش کردن غافل شد؛ چراکه در سلامتی و نشاط بسیار تاثیرگذار است.
معاون هماهنگ کننده ارتش یکی از نیازمندی های توان رزمی را انسان سالم و کارآمد دانست و تصریح کرد: انسان سالم دارای ابعادی است که مهمترین آن سلامت جسمانی محسوب می شود و این سلامت با ورزش بدست می آید.
امیر دریادار سیاری در ادامه تصریح کرد: ورزشی که نیروهای مسلح و ارتش جمهوری اسلامی ایران در برنامه کار خود قرار داده اند و هفته ای سه روز آن را انجام می‌دهند، باعث می شود که انسان های سالم، توانمند و کارآمدی داشته باشیم. ورزش مداوم علاوه بر اینکه در زندگی شخصی مفید و موثر است، موجب می شود در توان رزمی و دفاعی کشور موثر واقع شویم.
وی افزود: با وجود شرایط کرونایی الحمدالله انجام فعالیت های ورزشی با رعایت پروتکل های بهداشتی و در اماکن روباز ورزشی در سطح ارتش جمهوری اسلامی ایران با جدیت پیگیری می شود.
در پایان مراسم با حضور امیر دریادار سیاری، معاون هماهنگ کننده ارتش، دکتر احمدی، معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان، امیر سرتیپ پیمبری، رئیس اداره ورزش و آمادگی جسمانی ستاد کل نیروهای مسلح و امیر سرتیپ دوم جمشید فولادی، رئیس سازمان تربیت بدنی ارتش، تعدادی از پیشکسوتان و قهرمانان ورزشی ارتش با اهدای لوح تقدیر و جوایزی مورد تقدیر و تجلیل قرار گرفتند.



تاريخ : دو شنبه 28 مهر 1399 | 11:22 PM | نويسنده : احمد |

 همزمان با هفته بیست و دوم از چهلمین سالگرد دفاع مقدس، نشست صمیمانه معاون هماهنگ کننده ارتش با تعدادی از پیشکسوتان و آزادگان دوران دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی ارتش، امیر دریادار حبیب الله سیاری، معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران در این نشست که با رعایت پروتکل های بهداشتی و عصر امروز (دوشنبه) در تالار غدیر ستاد فرماندهی کل ارتش برگزار شد ضمن گرامیداشت یاد و خاطره حماسه سازان هشت سال دفاع مقدس، گفت: وقتی شما عزیزان را می بینم اوضاع و احوال جنگ و دفاع مقدس برایم تداعی می شود.
وی افزود: همه آزادگان، جانبازان و شهدا با جانفشانی و از خود گذشتگی در برابر دشمنان ایستادگی و مقاومت کردند و توانستند کمر صدام و صدامیان را بشکنند و نگذاشتند به تمامیت ارضی، استقلال و شرف ملت عزیز ایران اسلامی آسیبی وارد شود.
معاون هماهنگ کننده ارتش با بیان این‌که به برکت انقلاب اسلامی در حوزه تجهیزات و توانمندیهای دفاعی به خودکفایی رسیده ایم تاکید کرد: اقتدار امروز نظام مقدس اسلامی مرهون حماسه آفرینی ها و مجاهدت های شهدا، ایثارگران، آزادگان و رزمندگان دفاع مقدس و خانواده های صبور و مقاوم این عزیزان است.
امیر دریادار سیاری، خاطرنشان کرد: همه جانبازان، آزادگان و شهدای گرانقدر در آن بحبوحه که دشمن به قصد شکست انقلاب، استقلال، شرف و ناموس این کشور با ما وارد جنگ شد، وارد عرصه دفاع مقدس و جنگ شدند و افتخار ما این است که توانستیم هشت سال در برابر دشمن ایستادگی کنیم تا آنها را شکست دهیم و نتایج ارزشمندی را بدست آوریم.
 وی با اشاره به اهمیت حفظ و احیای فرهنگ دفاع مقدس که با جهاد و شهادت آمیخته است، تاکید کرد: امروز وظیفه ما است که پاسدار خون شهدا باشیم و یاد و خاطره آنان را زنده نگه‌داریم.
وی افزود: ما در هشت سال دفاع مقدس قهرمانانی را داشتیم که با نثار خون خود صحنه جنگ را مدیریت کردند و هشت سال جنگ تحمیلی را پشت سر گذاشتند و امروز این صحنه نبرد به ما واگذار شده است تا در میادین دیگر، دشمن خود را شکست دهیم.
معاون هماهنگ کننده ارتش تصریح کرد: دشمن به هیچ وجه از اهداف خود دست نخواهد کشید، اگرچه در جنگ سخت متوجه توان دفاعی و نظامی نیروهای مسلح ما شده است اما در صحنه های دیگر سعی در ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران دارد که با توکل بر خداوند و با رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و پشتوانه مردم در این زمینه نیز مایوس شده است.
وی تصریح کرد: در دوران جنگ تحمیلی و دفاع مقدس، صدام نیز با مولفه توان دفاعی-نظامی به کشورمان حمله کرد اما وجود عامل برترساز ایمان، اعتقاد، ایثارگری، شهادت طلبی و ولایت مداری در بین رزمندگان اسلام موجب شد ما پیروز میدان شویم.
در ادامه این نشست صمیمانه، پیشکسوتان حاضر در جلسه با بیان خاطراتی از عملیات های ماندگار هشت سال دفاع مقدس و دوران اسارت خود در زندان‌های رژیم بعث، یاد و خاطره شهدای والامقام ارتش جمهوری اسلامی ایران و همرزمانشان را گرامی داشتند.
گفتنی است، در این نشست امیر سرتیپ دوم محمدرضا فولادی، رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ارتش و تعدادی از پیشکسوتان دفاع مقدس ارتش از جمله امیر سرتیپ دوم مسعود بختیاری، امیر سرتیپ دوم غلامرضا فرزین، امیر سرتیپ دوم حسین یاسینی، امیر سرتیپ دوم خلبان عباس رمضانی، امیر دریادار دوم محمدحسین فرزانه، سرهنگ رضا واضحی، سرهنگ مجتبی جعفری، سرهنگ علی سجادی، سرهنگ احمد حیدری، سرهنگ بهمن زارع نعمتی، ناخدایکم سلیمان محبوبی و فرزند شهید علی اصغر بیدی (از شهدای پدافند هوایی) حضور داشتند.



تاريخ : دو شنبه 28 مهر 1399 | 11:11 PM | نويسنده : احمد |

فرمانده نیروی زمینی ارتش با اشاره به حماسه‌آفرینی شهدای دفاع مقدس گفت: ما امنیت و توان بازدارندگی امروز را مدیون خون شهدا هستیم.

 

امیر سرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش، با اشاره به نقش محوری این نیرو در دوران دفاع مقدس اظهار کرد: نیروی زمینی ارتش در دوران دفاع مقدس با تقدیم ۴۶ هزار شهید و حضور مؤثر در عملیات‌های متعدد دفاع مقدس، یکی از محوری‌ترین نیرو‌ها بوده است و این نیرو همواره برای دفاع از مرز و بوم کشور اسلامی آماده است.

سرتیپ حیدری با اشاره به نقش نیروی زمینی در آموزش نیرو‌های جوان در دوران دفاع مقدس، گفت: نیروی زمینی ۲.۵ میلیون سرباز را در دوران دفاع مقدس آموزش داد و به جبهه‌های حق علیه باطل اعزام کرد که این عدد خود بیانگر نقش محوری نزاجا در دوران جنگ تحمیلی است؛ چرا که تدبیر، سازماندهی و آموزش این تعداد نیرو، کاری بسیار بزرگ و نیازمند ارتشی توانمند با عمق استراتژیک است. فرمانده نیروی زمینی ارتش، دفاع مقدس را تبلور عینی آیه‌های جهاد و مقاومت بیان کرد و گفت: شهدای جنگ تحمیلی مظهر ایثار و رشادت هستند و ما امنیت و توان بازدارندگی امروز را مدیون خون همین شهدا هستیم.

انتهای پیام/

 


تاريخ : یک شنبه 27 مهر 1399 | 11:44 PM | نويسنده : احمد |

او را ایستاده تا گردن در خاک فرو می‌کنند و با مالیدن مایع شیرین به سر و صورت، رهایش می‌کنند.

ارتش جمهوری اسلامی ایران و یگان‌های مختلف آن همواره از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی مدافع و پشتیبان مردم و انقلاب اسلامی بودند و این حمایت از نخستین روز‌های انقلاب در سراسر کشورمان تجلی داشت.  

شهید ایستاده هوانیروز ارتش کیست؟ + تصاویر

هوانیروز ارتش به عنوان یگان پشتیبانی از نیرو‌های زمینی که از سال‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در ارتش به عنوان بزرگ ترین یگان هوانیروز در غرب آسیا تشکیل شده بود یکی از نیرو‌هایی بود که در بسیاری از صحنه‌های مهم انقلاب نقش موثری ایفا کرد؛ یکی از این صحنه‌ها ایثار و رشادت‌های خلبانان شجاع هوانیروز در مبارزه با ضد انقلاب و گروهک‌های تروریستی تجزیه طلب نمود داشت.

شهید ایستاده هوانیروز ارتش کیست؟ + تصاویر

نقش امام خمینی (ره) در حفظ ارتش چه بود؟

انقلاب اسلامی که در بهمن ۱۳۵۷ به پیروزی رسید، توطئه‌های بدخواهان مردم  و انقلاب آغاز شد. سازمان ارتش مناسب نبود و از هم پاشیده شده بود. در همان روزها شایعه شد که ممکن است دیگر حقوقی داده نشود. وضعیت نظم و انضباط نیز خوب نبود حتی به برخی از افسران ارشد ارتش هم اجازه ورود به پادگان‌ها داده نمی‌شد. این موقع بود که امام خمینی (ره) که از اهمیت وجود ارتش و فعالیت آن در حفظ کشور آگاه بودند پس از مشورت با مشاوران خود از جمله آیت الله خامنه‌ای (مدظله العالی) و مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی محکم و استوار به این تصمیم رسیدند که ارتش باید باقی بماند.

شهید ایستاده هوانیروز ارتش کیست؟ + تصاویر

حضرت امام راحل در روز ۲۸ فروردین سال ۱۳۵۸ فرمانی صادر کردند که این فرمان در روزنامه‌های آن زمان چاپ شد و بزرگ نوشته بود که امام فرمودند «۲۹ فروردین روز ارتش اسلامی است. مردم! برادران! از سربازان خود حمایت کنید». امام خمینی (ره) دستور دادند که ارتش به وظایف خود عمل کرده و با ساز و برگ خود در شهر‌ها رژه بروند. پس از آن بود که شعار «ارتش فدای ملت، ملت فدای ارتش» در سطح کشور طنین انداز شد. روز بعد پادگان‌ها هر چند که استعداد قبلی را نداشتند، اما با آن استعدادی که داشتند رژه رفتند. حضرت امام خمینی (ره) با این فرمان، بزرگ ترین حرکت را انجام دادند و ارتش هم با ایثار، ایستادگی و فداکاری، تا همین امروز در حال حفظ دستاورد‌های انقلاب و با ولایتمداری کامل، است.

شهید ایستاده هوانیروز ارتش کیست؟ + تصاویر

در این اوضاع که دشمنان از توطئه خود در انحلال ارتش ناامید شده بودند، تلاش کردند تا با ایجاد و تحریک گروهک‌های ضد انقلاب و تروریستی جدایی طلب علاوه بر ایجاد آشوب در کشورمان بخش هایی مانند کردستان، خوزستان، گنبد و آذربایجان را از کشورمان جدا کنند. اینجا بود که ارتش وارد میدان شد و با نیروهای زمینی و هوایی خود به جنگ با ضد انقلاب در مناطق ذکر شده رفت. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز به عنوان یک نیروی تازه تاسیس با بسیج مردم به یاری ارتش آمد تا بخشی از باری که روی دوش ارتش بود را بردارد. هوانیروز یکی از یگان هایی بود که با پشتیبانی از یگان های پیاده نیروی زمینی  نقش موثری در مبارزه با ضد انقلاب داشت. هوانیروز در این راه شهدایی هم تقدیم انقلاب و کشورمان کرده است که یکی از این شهدا به شهید ایستاده هوانیروز معروف شده است.

شهید ایستاده هوانیروز ارتش کیست؟ + تصاویر

شهید ایستاده هوانیروز ارتش کیست؟

شهید محسن درخشان یکی از شهدای هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران است که ۱۵ دی ماه سال ۱۳۳۴ در یک خانواده مذهبی در شهرستان قصر شیرین در استان کرمانشاه به دنیا آمد، او فرزند ارشد خانواده خود بود. چهار ساله بود که به همراه خانواده از شهر مرزی قصرشیرین، به شهر باختران رفت و در وکیل آقا، منزلی اجاره کردند. او پس از اتمام دوران دبستان و دبیرستان، تا سوم متوسطه در هنرستان صنعتی شهر کرمانشاه تحصیل کرد و در رشته ماشین افزار دیپلم فنی گرفت. شهید درخشان پس از اخذ دیپلم به همراه پسر عموی خود مجتبی درخشان به تهران اعزام شد تا وارد هوانیروز شود. او دروس مقدماتی را در تهران گذراند و برای طی تحصیلات تکمیلی به پایگاه شهید وطن پور اصفهان اعزام و در سال ۱۳۵۶ فارغ التحصیل شد.   

شهید ایستاده هوانیروز ارتش کیست؟ + تصاویر

دوران جوانی محسن با مبارزات مردم علیه رژیم ستمشاهی مصادف شده بود و او هم با علاقه به امام خمینی و انقلاب فعالیت‌های بسیاری را در این زمینه داشت. وی از اثرگذارترین نیرو‌های پیرو خط امام در جریان پیروزی انقلاب بود و به گواه خانواده، دوستان و آشنایانش در نشر عقاید و پیام بنیانگذار کبیر انقلاب در دوران حکومت ستمشاهی نقش کلیدی و مهمی را ایفا کرد.

شهید درخشان قبل از انقلاب در اصفهان با آیت الله طاهری تماس مستقیم داشت و در خیلی موارد از ایشان کسب تکلیف می‌کرد، از جمله ماندن در پادگان. وی شب‌ها اعلامیه‌های ضد رژیم و اعلامیه‌های امام خمینی (ره) را تکثیر و پخش می‌کرد و به خاطر همین فعالیت هایش از طرف ضد اطلاعات پایگاه مورد بازخواست قرار گرفت. وی افراد پادگان را تشویق کرد که با لباس ارتش به صف تظاهر کنندگان ملحق شوند و خود که افسر نگهبان پاسدارخانه بود بدون ترس از دستور فرماندهان که از خارج شدن پرسنل پایگاه جلوگیری می‌کردند به دل مردم زد.

شهید ایستاده هوانیروز ارتش کیست؟ + تصاویر

نقش هوانیروز ارتش در مقابله با ضد انقلاب در کردستان چه بود؟

هوانیروز ارتش همان طور که گفته شد یکی از یگان‌های اصلی مقابله کننده با ضد انقلاب در کردستان بود و پیوسته علیه این مزدوران عملیات انجام می‌داد. شهید درخشان یکی از این خلبانان بود که پس از اخذ گواهینامه خلبانی بالگرد تهاجمی کبرا با درجه ستوان سومی به پایگاه یکم رزمی هوانیروز کرمانشاه اعزام شده بود تا در آن جا خدمت کند.  انقلاب اسلامی که پیروز شد،  ضد انقلاب قصد داشت تا علیه کشورمان توطئه‌های گوناگونی همچون تجزیه بخش‌هایی از سرزمین ایران را اجرایی کند که با پاسخ مردم و ارتش روبرو شد.  

شهید ایستاده هوانیروز ارتش کیست؟ + تصاویر

شهید درخشان که از همرزمان شهید شیرودی و شهید کشوری بود، چندین بار به مأموریت‌های محوله در کردستان رفت تا ضد انقلابیونی که خود را طرفدار خلق کُرد می‌نامیدند و در حقیقت، هدفی جز نابودی خلق و تجزیه ایران اسلامی نداشتند، سرکوب کند. او به قدری دامنه فعالیت هایش را گسترده کرد که دیگر زندگی و ازدواج را به فراموشی سپرد. همیشه توصیه می‌کرد: «اگر در این موقعیت حساس که ملت مسلمان ایران با دادن بیش از صد هزار شهید، انقلاب اسلامی را زنده کرده اند، ما آن را مفت از دست بدهیم در برابر خدا مسئول هستیم و من این ننگ را تحمل نخواهم کرد».

شهید ایستاده هوانیروز ارتش کیست؟ + تصاویر

شهید محسن درخشان یکی از این شهدا بود که با آغاز فعالیت‌های ضد انقلاب، به سرعت و داوطلبانه به سوی دشمن تروریست و ضد انقلاب می‌تاخت و آن‌ها را تار و مار می‌کرد. او به همراه همرزمش احمد پیشگاه هادیان با بالگرد کبرا در یکی از پرواز‌هایی که برای شکستن حصر سنندج انجام می‌دادند تا به بالگرد‌های ترابری کمک کنند مردم را نجات دهند مورد اصابت قرار گرفت و خلبان پیشگاه هادیان مجبور به فرود اضطراری در اطراف شهر می شود. خلبان هادیان نجات پیدامی کند، اما خلبان درخشان به‌وسیله اشرار اسیر می‌شود.

شهید ایستاده هوانیروز ارتش کیست؟ + تصاویر

او را ایستاده تا گردن در خاک فرو می‌کنند و با مالیدن مایع شیرین به سر و صورت رهایش می‌کنند. فردا که برای نتیجه شکنجه به سراغش می‌آیند هنوز اندک رمقی در سر و صورت متلاشی شده از هجوم حشرات در چهره‌اش وجود داشته که با گلوله‌ای او را خلاص و در حالیکه ۲۴ سال بیشتر نداشت در تاریخ سوم اردیبهشت سال ۵۹ به شهادت می‌رسانند.

شهید ایستاده هوانیروز ارتش کیست؟ + تصاویر

شهید محسن درخشان در کلام خانواده

خواهر شهید درخشان پیرامون نحوه شهادت برادرش می‌گوید: محسن وقتی با اشرار درگیر می‌شود به دلیل تیراندازی ضدانقلاب به سوی هلیکوپترش مجروح شده و در نهایت مجبور به فرود می شود و پس از فرود نیز با آن وضعیت به سمت ضدانقلاب تیراندازی می‌کند، اما در نهایت کمک خلبان موفق م یشود از مهلکه نجات یابد و محسن نیز توسط تعدادی از اهالی منطقه به بیمارستانی در سنندج منتقل می‌شود.

یکی از بستگان شهید درخشان نیز در این رابطه گفت: آن زمان من ۱۴ سال داشتم که خبر مفقود الاثر شدن پسرعمویم را شنیدم، همسر دختر عمویم به اتفاق چند تن از نیرو‌های هوانیروز برای یافتن نشانی از شهید درخشان به کردستان رفته و همه جا را به امید یافتن نشانی از او جست و جو کردند تا اینکه محسن را در یک سیاه چال در گورستانی دسته جمعی در حالی که با سیم خاردار بسته شده بود و بر صورتش عسل مالیده بودند، یافتند. ضدانقلاب کوردل پس از اینکه محسن برای درمان جراحتش به بیمارستان انتقال یافته بود به بیمارستان یورش برده و پرستار بخش را به شهادت رساندند و محسن را با خود بردند و روز‌ها او را شکنجه و آزار کردند و در نهایت به صورتش عسل مالیده و در کمال مظلومیت شهید کردند.

انتهای پیام/

 


تاريخ : یک شنبه 27 مهر 1399 | 11:36 PM | نويسنده : احمد |

عاون هماهنگ‌کننده سپاه گفت: افراد زیادی در رژیم‌صهیونیستی هستند که انگیزه‌های فراوانی برای همکاری با ایران دارند.

افراد بسیاری در اسرائیل دوست دارند با ایران همکاری کنندسردار سرتیپ محمدرضا نقدی معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  در برنامه «بدون توقف» در خصوص افول قدرت آمریکا یادآور شد: کشوری که هر زمان هر خطر و نشانی می‌کشید، انجام می‌داد امروز نمی‌تواند اراده خودش را تحمیل کند، آمریکا دیگر ابرقدرت نیست، برای حمله به کره شمالی و سوریه تاریخ تعیین کرد، اما نتوانست انجام دهد، ۴۱ سال است که می‌خواهد جمهوری اسلامی نباشد، اما هست، ۳۰ سال است که می‌خواهد حزب‌الله نباشد، ۲۰ سال است می‌خواهد حماس نابود شود، ۹ سال است می‌خواهد بشار اسد برود، پنج سال است می‌خواهد حشدالشعبی را نابود کند، آمریکا با قدرت‌های کوچک‌تر هم نمی‌تواند بجنگد چه رسد به ابرقدرتی مثل جمهوری اسلامی.

وی در توضیح بیشتر افزود: آن‌ها می‌داند اگر با ایران وارد جنگ شود چه بلایی در تمام دنیا سرش خواهد آمد، بلایی که نمی‌تواند محاسبه کند که در کجای دنیا و در کدام تنگه ناوش غرق شود، کدام پایگاه نظامی‌اش در خود آمریکا موشک‌باران شود، چه بلایی سر کاخ سفید می‌آید، چنین جنگی قابل پیش‌بینی نیست.

وی اظهار کرد: ما برای هرگونه تجاوز نظامی آمادگی کامل داریم، تمرین‌هایش را کردیم که در همان دقایق اول چه عکس‌العملی نشان دهیم، کجا‌ها را باید بزنیم، چه کسانی را بگیریم، همه آن‌ها پیش‌بینی شده، ولی امیدواریم مثل فتح مکه توسط پیامبر (ص) و مثل ورود حضرت امام (ره) به تهران با آرامش و بدون خونریزی باشد، انشاءالله با همان ترتیب وارد بیت‌المقدس می‌شویم و آن پیروزی بزرگ را لمس خواهیم کرد، این قطعی است شک نکنید، زمانش هم آن چیزی نیست که در خیابان‌ها زدند، چون این‌ها برداشت غلطی از فرمایشات حضرت آقا کردند.

نقدی گفت: نخست‌وزیر اسرائیل زمان برجام گفت تا ۲۵ سال امنیت‌مان تضمین است آقا در پاسخ فرمودند تا ۲۵ سال دیگر نیستید که امنیتی داشته باشید، منظورشان این نبود که تا ۲۵ سال هستید، این‌ها خیلی زودتر از بین می‌روند، شما هم این تابلو‌ها را جمع کنید.

این سردار سپاه در پاسخ به این سؤال که آیا در منطقه نسبت به صهیونیست‌ها مسلط هستیم گفت: از آن چیزی که تصور کنید به صهیونیست‌ها نزدیک‌تریم، روزش که برسد خواهید دید که چگونه ناگهان همه چیزشان می‌پاشد، به حمدالله هم آمریکایی‌ها هم صهیونیست‌ها در منطقه در محاصره مجاهدین اسلام هستند، این سروصدایی که می‌کنند از وحشت‌شان است، ترور مخفیانه همه‌جا اتفاق می‌افتد، اما اگر بخواهند برعلیه امنیت ملی ما اقدامی انجام دهند حتما پاسخ سختی خواهند گرفت، چنانکه حضرت آقا فرمودند تلاویو و حیفا خاکستر خواهد شد، بیت‌المقدس را آزاد خواهیم کرد اگر حرکتی آغاز شود قطعا متوقف نخواهد شد و حتما هم نتیجه آن آزادی فلسطین است. همه چیز آماده است، نیرو‌ها آماده و آموزش‌دیده‌اند و به اندازه کافی سلاح دارند چه در داخل فلسطین و چه خارج از آن یک ظرفیت عظیمی ایجاد شده است.

نقدی با اشاره به اینکه حوادثی از جمله اینکه کشور‌های منطقه اسرائیل را به رسمیت می‌شناسند چیز تازه‌ای نیست، بیان کرد: این‌ها ۴۰ سال است که اسرائیل را به رسمیت شناختند، هر شب فالوده می‌خوردند فقط عکس‌شان را چاپ نمی‌کردند، اتفاقا این روابط پنهان به نفع آن‌ها بود، چون می‌توانستند مردم را بازی دهند و سرشان را کلاه بگذارند و دنبال خودشان بکشند، الان با رسوایی که شده شکننده‌تر شده‌اند، با همان حمایت ظاهری که از فلسطینیان می‌کردند و بازی با افکار عمومی می‌خواستند ما را در بین امت اسلامی در انزوا نگه دارند، اما وقتی در جبهه حمایت از اسرائیل قرار گرفتند همه بدنه امت اسلام را فرستادند سمت انقلاب اسلامی و خودشان نمی‌دانند چه ضرر بزرگی کردند، این‌ها هیچ‌کدام علامت اقتدار نیست بلکه علامت نزدیک شدن شکست آن‌ها و به پایان رسیدن آنهاست.

وی در پاسخ به این سؤال که شما همکاری وزیر رژیم صهیونیستی با ایران را تأیید می‌کنید تصریح کرد: بله افراد زیادی هستند که انگیزه‌های فراوانی برای همکاری دارند، شما فکر نکنید ما بیرون ایستادیم و می‌گوئیم رژیم صهیونیستی، داخل آن‌ها هم جوامعی هستند که از کشور‌های مختلف آمدند، روس‌تبار، آفریقایی‌تبار، ایرانی، عراقی که این‌ها را فریب دادند که در کشورتان امنیت ندارید و می‌خواهند شما را بُکُشند، حتی برخی از شبکه صهیونیستی آمدند آدم‌هایی از یهود را در کشور‌ها کشتند و شایعه کردند که قرار است همه یهودیان را بکشند که مردم را به اسرائیل بکشانند که قطعا یک سری از آن‌ها به کشورهای‌شان برمی‌گردند و مهاجرت معکوس خواهند داشت.

معاون هماهنگ‌کننده سپاه در پاسخ به این سؤال که آیا تجهیزاتی که سپاه معرفی می‌کند همه آن چیزی است که داراست و دیگر اینکه تجهیزاتی مثل ماهواره‌ای که به فضا فرستاد چه فوایدی برای کشور دارد گفت: هر نیروی مسلحی در دنیا سعی می‌کند یک سری ابزار غافلگیرکننده را برای خودش نگه دارد، فکر نمی‌کنم ارتشی باشد که هر چیزی که دارد رو کند و برای روز مبادا غافلگیری نداشته باشد، این قاعده هم ارتش‌های مستقل و آن‌هایی است که خودشان تولیدکننده و صاحب سبک هستند که چند سلاح برای روز جنگ دارند.

وی اظهار کرد: اما ماهواره خیلی خواص دارد، خاصیت ارتباطی، اطلاعاتی از جمله اینکه کاربرد عکس‌برداری آن فقط نظامی نیست، در کشاورزی، در بحث آب و منابع، کشف معادن، راه‌سازی و عمران می‌تواند کاربرد داشته باشد. حضور در فضا امروز یک رقابت است، مدار‌هایی برای کشور‌های مختلف پیش‌بینی شده که می‌توانند در آن حضور پیدا کنند و اگر حضور پیدا نکنیم این مدارات را دیگران اشغال می‌کنند و اگر قسمتی از آن را بگیریم دیگر بخشی از کشور ماست، این یک ضرورت است و هرچه پیشرفت کنیم می‌توانیم در تمام ابعاد به بهبود وضعیت زندگی مرم کمک کنیم.

این چهره نظامی کشور در خصوص اینکه چرا نیروی قدس تا چندی پیش ناشناخته بود و به یکباره محل بحث شد، عنوان کرد: نیروی قدس همزمان با سپاه متولد شد، اما کاری که می‌کردیم پراکنده بود، در زمان جنگ شاخه‌ای درست شد به اسم جنگ‌های نامنظم، این دیگر به اسم نیرو نبود در روستاها، دره‌ها، کوهستان‌های عراق پایگاه داشتیم و نیرو‌های چریکی در آنجا مستقر می‌شدند و از آنجا عملیات‌های نامنظم انجام می‌دادند، عملیات‌های زیادی از آنجا داخل خاک عراق انجام شد که بعضی از آن‌ها خیلی پر سروصدا شدند، حمله به تأسیسات نفتی کرکوک، کفری، شهر‌های مختلف عراق در زمان جنگ و حمله به پایگاه‌های مهم نظامی در دربندیخوان، منطقه سلیمانیه، اربیل، موصل و بچه‌هایی داشتیم که شهید شدند، برای آزادی اسرا تیمی داشتیم که در شمال موصل مستقر شد و پایگاه‌هایی آنجا داشتیم که یک نفوذی آن را لو داد و یکی از بچه‌های آن پایگاه که برای شناسایی و آزدی اسرا کار می‌کردند به اسم رسولی آنجا شهید شد.

وی همچنین ادامه داد: این‌ها شکل جنگ نامنظم در عراق را داشت، حتی با عشایر عراق همکاری می‌کردیم، یا در جنوب بحث بدر پیش آمد و مجاهدینی از داخل عراق وقتی شرایط خیلی سخت می‌شد گاهی به ما پناهنده می‌شدند، حتی در جبهه برخی افسران ارتش عراق وقتی در مماس خط ما قرار می‌گرفتند خودشان را به رزمنده‌های ما تسلیم می‌کردند، این‌ها هسته‌های مبارزاتی شده و در جبهه گردانی به نام شهید صدر تشکیل دادند و شروع به جنگیدن کردند، کم‌کم تعداد افرادی که به آن‌ها ملحق شدند بیشتر شد و تعداد زیادی از عراق آمدند در قم، مشهد و تهران پناهنده شدند و شد تیپ قدر به فرماندهی شهید دقایقی. بعد‌ها اغلب اسرایی که در اردوگاه‌های اسرای عراقی ایران داشتیم به خاطر روشنگری‌هایی که انجام شد داوطلب حضور در جبهه شدند، حتی چندین هزار نفر طومار بلندی را با خون خود امضا کردند و از امام اجازه خواستند به جبهه رفته و علیه حزب بعث بجنگند تا ظلمی که به ایران و اسلام کردند جبران کنند که امام هم اجازه داد و نزدیک به ۹ هزار نفر از آن‌ها ملحق شدند به همان مجاهدین و افسران عراقی و شدند سپاه بدر.

نقدی با اشاره به اینکه بنده یک مدتی افتخار فرماندهی آن‌ها را در کربلای پنج داشتم، گفت: در عملیات مرصاد هم ۱۲۰ نفر از همین افراد شهید شدند، این اتفاقات یکی‌یکی چیده شد، از آن طرف مقاومتی در برابر اسرائیل شکل گرفت به اسم حزب‌الله لبنان و در سازماندهی و آموزش و تقویت این تشکل همین بچه‌ها نقش داشتند، اینجا در عراق، آنجا در لبنان، در افغانستان در مقابل ارتش متجاوز شوروی یکی‌یکی هسته‌هایی شکل گرفته و آنقدر بزرگ شد که در پایان جنگ تبدیل به نیروی قدس شد، طبیعتا این‌ها کار خودشان را می‌کردند و دشمن هم زیاد علاقه نداشت که این حقیقت بدرخشد و برای دنیا مطرح شود که نقطه امیدی برای پیوستن سایر آزادی‌خواهان عالم برای مبارزه باشد، لذا سکوت کرده و در رسانه‌های‌شان سعی می‌کردند این موضوع را مسکوت نگه دارند.

این مقام ارشد سپاه در پایان عنوان کرد: خلق چنین تصویری از ما برای آزادی‌خواهان دنیا آنقدر جذابیت دارد که می‌تواند برای آن‌ها خطرناک باشد، ولی کار به جایی رسید که دیگر این موضوع قابل کتمان نبود، کار‌های بزرگی پیش آمد و در آزادی عراق و سوریه نقش این سپاه به قدری برجسته و درخشان بود که در معادلات منطقه تأثیر گذاشت و مجبور شدند به آن رسمیت بدهند و در ادبیات خودشان بیاورند، ولی از اول هم آن باخبر بودند، این تشکیلات الان هم در تمام کشور‌های اسلامی داوطلب دارد و اگر یک فراخوان بزند آن ارتش ۱۰۰ میلیونی که حضرت امام در کنار ارتش ۲۰ میلیونی برای ایران مطرح کردند شکل خواهد گرفت.

انتهای پیام/

 


تاريخ : جمعه 18 مهر 1399 | 10:29 PM | نويسنده : احمد |

رهبر انقلاب به سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح دستور دادند تا ظرفیت درمانی بیمارستان‌های نیرو‌های مسلح در اختیار بیماران کرونایی قرار گیرد.

تخصیص ظرفیت درمانی کلیه بیمارستان‌های نیرو‌های مسلح به درمان بیماران کرونا

ستادکل نیرو‌های مسلح طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد؛ پیرو پذیرش و ارائه خدمات درمانی به مبتلایان ویروس کرونا در ۸ ماه گذشته توسط بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نیرو‌های مسلح، پس از صدور فرمان فرمانده معظم کل قوا به سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری، رییس ستادکل نیرو‌های مسلح در تاریخ ۱۳۹۹/۰۷/۱۷ کلیه مراکزدرمانی و بیمارستان‌های نیرو‌های مسلح با حداکثر ظرفیت دراختیار بیماران مبتلا به کرونا قرار گرفت.

انتهای پیام/

 


تاريخ : جمعه 18 مهر 1399 | 10:20 PM | نويسنده : احمد |

فرمانده نیروی دریایی ارتش ویژگی‌ها و قابلیت‌های نخستین ناوبندر ایرانی را تشریح کرد.

 

امیردریادار خانزادی ظهر امروز در حاشیه مراسم اختتامیه جشنواره تئاتر نداجا در بندرعباس در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مجموعه نیروی دریایی یک مجموعه پویاست و بناست تا در هر دوره‌ای ظرفیت‌های رزمی بیشتری را پای کار بیاورد تا آنجایی که در شان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران در دریا‌ها مظهر اقتدار باشد.

وی افزود: ما هر ساله ظرفیت‌هایی از توان رزم را که کاملا بومی هستند تولید می‌کنیم و تا ماه‌های آینده حتما شاهد رونمایی از مجموعه‌ای از دستاورد‌های جدید نیروی دریایی هستیم که یکی از آن‌ها ناوشکن دناست. ناوشکنی کاملا بومی که بخشی از آرایه دفاعی ارزشمند جمهوری اسلامی ایران با ظرفیت دریانوردی اقیانوسی است.

مین‌روب ساخت داخل رونمایی می‌شود

فرمانده نیروی دریایی ارتش همچنین از رونمایی اولین شناور مین‌روب نیروی دریایی در آذرماه امسال خبر داد و گفت: این شناور ظرفیت جدیدی برای مقابله با تهدیدات از جنس مین در دریا و سواحل است.

اولین ناوبندر ایران با نام خلیج فارس در آذرماه به آب انداخته می‌شود

امیردریادار خانزادی اضافه کرد: در تلاش هستیم تا اولین ناوبندر جمهوری اسلامی ایران که قابلیت حمل بالگرد و پهپاد و مجموعه‌ای از ظرفیت‌های موشکی و تسلیحاتی را به همراه دارد، در آذرماه امسال به آب بیاندازیم.

وی افزود: این ناوبندر با نام «خلیج فارس» با یک بار سوخت‌گیری قابلیت ۳ بار دور زدن دور کره زمین را دارد که می‌تواند برای مدت‌های طولانی در اقیانوس‌ها باقی بماند و یک پایداری دفاعی و امنیتی در منطقه خلق خواهد کرد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش تصریح کرد: این تجهیزات به نفع برقراری امنیت در دریا برای کشور‌های منطقه و جهان است.

انتهای پیام/

 


تاريخ : پنج شنبه 17 مهر 1399 | 8:9 PM | نويسنده : احمد |

فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت: اگر در دنیا ۲۰ کشور سازنده رادار وجود دارد، حتما ایران اسلامی جزء ۱۰ کشور اول است.

 

سردار سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در حاشیه الحاق سامانه راداری قدیر به سامانه‌های راداری شبکه پدافند هوایی کشور که در استان یزد انجام شد، کم بودن استهلاک و هزینه ساخت را از جمله ویژگی‌های ممتاز دوسامانه راداری هوافضای سپاه دانست و گفت: این رادار‌ها قادرند تا برد ۳۵۰ کیلومتر پرنده‌های پنهان کار را شناسایی و با توجه به ارتفاع هدف برای پرنده‌ها و سایر اهداف تا برد بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر را کشف و رهگیری کنند و امروز در استان‌های یزد و کرمان راه‌اندازی شدند.

سردار حاجی زاده هم پوشانی رادار‌های نیروی هوافضای سپاه با رادار‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران را از دستاورد‌های بزرگ نظامی کشور دانست و گفت: اگر در دنیا ۲۰ کشور ساخت رادار وجود دارد، حتما ایران اسلامی جزو ۱۰ کشور اول است.

وی با اشاره به ظرفیت علمی و اجرایی نیرو‌های نخبه هوافضای سپاه، تصریح کرد: نیرو‌های نخبه جوان ما قادرند رادار‌های مورد نیاز نیرو‌های عملیاتی را ساخته و در اختیار آنان قرار دهند.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه در پایان، خاطرنشان کرد: طی سه ماه آینده رادار بعدی در چابهار راه‌اندازی می‌شود و با این افتتاح، تعداد رادار‌های کشور در این کلاس به هشت مورد افزایش می‌یابد.

انتهای پیام/

 


تاريخ : پنج شنبه 17 مهر 1399 | 8:3 PM | نويسنده : احمد |

به گزارش حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی میثاق نیوز،، امیر سرتیپ محمدحسین دادرس جانشین فرمانده کل ارتش  جمهوری اسلامی ایران در حاشیه آیین افتتاحیه دوره هشتم دکترای فرماندهی عملیات مشترک و مرکب و دوره سی و یکم کارشناسی ارشد مدیریت دفاعی دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: استفاده از تجارب گرانبهای دوران دفاع مقدس همواره مورد تأکید فرمانده معظم کل قوا قرار دارد و نیرو‌های مسلح از جمله ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز تمام تلاش خود را برای استفاده از این تجارب گرانبها به کار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: نیرو‌های مسلح کشورمان بر لبه دانش و فناوری حرکت می‌کنند و تجهیزات و فناوری‌هایی داریم که گاهی در دنیای مدرن امروز هم موجود نیست، اما بیان آن‌ها به مصلحت نیست. این آمادگی که در قبال آن احترام نظام بین الملل را در پی دارد یعنی قدرت و اقتدار، یک واقعیت گویا و غیر قابل انکار است.

جانشین فرمانده کل ارتش درباره تلاش‌های مقامات آمریکایی برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران گفت: آمریکایی‌ها از ابتدای انقلاب هرآنچه توانسته‌اند انجام داده‌اند؛ آیا چیزی بیش از این می‌توانستند انجام دهند؟ آن‌ها به جای این تلاش‌های بیهوده بهتر است، مشکلات داخلی کشورشان را حل کنند. کشور آن‌ها در حال فروپاشی است؛ لذا بهتر است به دنبال حل مشکلات خودشان باشند.

امیر دادرس تأکید کرد: آمریکایی‌ها بهتر است به دنبال راه حلی برای عدم همراهی بین‌المللی با خودشان باشند و به بی‌اخلاقی‌های رفتاری خود توجه کنند؛ این بی‌اخلاقی‌ها چه پیامی برای آیندگان در کشور آمریکا به همراه خواهد داشت؟ من گاهی اوقات دلم برای مردمی که در آمریکا زندگی می‌کنند، می‌سوزد که چنین حاکمانی دارند.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه ممکن است امروز در داخل کشور با مشکلاتی روبه‌رو باشیم، اما ما نظامی داریم که رهبرش امام‌گونه و با اخلاق، حاکم بر سرنوشت سیاسی و اجتماعی مردم است؛ اما رهبران آمریکا افتخارشان در بی اخلاقی است.

جانشین فرمانده کل ارتش با اشاره به هزینه‌های گسترده دشمنان در فضای مجازی برای تحت تأثیر قرار دادن افکار عمومی مردم جهان گفت: آنچه ما از آمریکایی‌ها می‌دانیم و آنچه در فضای مجازی بیان می‌شود، بسیار متفاوت است. رفتار رئیس جمهور آمریکا چندش‌آور است؛ او تابحال بنا بر اعلام خود آمریکایی‌ها بیش از ۲۰ هزار دروغ از تریبون رسمی گفته است و افتخار او دستگیری پناهندگان مکزیکی و جدا کردن فرزندان آن‌ها از والدین‌شان است.

امیر دادرس با بیان اینکه قدرت آمریکا رو به افول است افزود: امروز کشور‌هایی که در هژمونی آمریکا بودند از او فاصله گرفته‌اند و ما شاهد ظهور قدرت‌های جهانی جدید هستیم و یک‌جانبه‌گرایی درحال از بین رفتن است.

جانشین فرمانده کل ارتش در پایان گفت: امروز به آن چنان قدرت و عزتی رسیده‌ایم که اگر کشتی به آن سوی جهان می‌فرستیم به خوبی مأموریتش را بدون هیچ مزاحمتی انجام می‌دهد و این در واقع پرتو قدرت ما در آن منطقه است، که البته ممکن است ما کمتر قدر آن را بدانیم؛ زیرا در فضای مجازی نمی‌گذارند که ما با واقعیت روبه‌رو شویم.

انتهای پیام/

 

 

 

 

 



تاريخ : یک شنبه 6 مهر 1399 | 9:16 PM | نويسنده : احمد |

به گزارش  حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی میثاق نیوز، دفاع مقدس و رشادت‌های رزمندگان در آن بسیار ارزشمند و تعیین کننده بود؛ به نحوی که برخی از عملیات‌هایی که در این دوران انجام شده به قدری مهم و حیاتی بودند که امکان داشت با عدم انجام آن‌ها بخش یا بخش‌های مهمی از کشورمان به تصرف دشمن بعثی در بیاید. دفاع مقدس صحنه ظهور و بروز استعداد‌ها و توانایی‌های برخی از آن‌هایی است که اگر این شرایط بروز نمی‌کرد شاید بسیاری از آن‌ها حتی شناخته نمی‌شدند. این فرماندهان در مواقع حساس با تفکر، تیزهوشی و خلاقیت‌های خود در طراحی عملیات‌های موثر دفاع مقدس دشمن بعثی را مقهور قدرت خود کرده و ضربه کاری بر پیکره صدام حسین و متحدانش وارد کردند.

فرمانده اولین گروه پروازی ایران در دفاع مقدس که بود؟

خلبانان در این میان نقش حساس و تعیین کننده ای داشتند و بسیاری از عملیات ها با پشتیبانی نیروهای هوایی مانند نیروی هوایی و هوانیروز ارتش اجرا می شد. 

یگان هوانیروز ارتش نیز در کنار نیروی هوایی؛ دو نقش مهم و موثر در دفاع مقدس داشت. نخست پدافند در مقابل ارتش بعث و دومین وظیفه آن نیز اجرای عملیات پشتیبانی نزدیک از نیرو‌های زمینی حاضر در صحنه عملیات است. اجرای موفق این ماموریت‌ها توسط هوانیروز ارتش در دوران دفاع مقدس باعث شد تا ایران در عملیات‌های مهمی همچون آزادسازی سرپل ذهاب از تهاجم ارتش بعثی به فرماندهی شهید شیرودی پیروز شود.

فرمانده اولین گروه پروازی ایران در دفاع مقدس که بود؟

هوانیروز ارتش خلبانان شهید و ایثارگر بسیاری را به انقلاب اسلامی و کشورمان تقدیم کرده است که امیر سرلشکر خلبان شهید منصور وطن پور یکی از آنهاست.

امیر سرلشکر شهید منصور وطن پور که بود؟

امیر سرلشکر خلبان شهید منصور وطن پور یکی از خلبانان هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران است که سال ۱۳۱۷ در شهر اراک چشم به جهان  گشود. دوران ابتدایی و متوسطه را در همان شهر پشت سر گذاشت و به دلیل تیزهوشی و استعداد بسیار بالا و همچنین علاقه به نظامی گری در سال ۱۳۳۳ وارد نیروی زمینی ارتش شد و در دبیرستان نظام تهران در میدان پاستور به تحصیلات خود ادامه داد. او در تعطیلات تابستان به اراک باز می‌گشت و در آنجا به بچه‌های بی بضاعت درس می‌داد. با پایان تحصیلات خود در دبیرستان نظام، وارد دانشگاه افسری ارتش شد و در آن جا جزو نخبه‌ها و دانشجویان فعال بود.

فرمانده اولین گروه پروازی ایران در دفاع مقدس که بود؟

وقتی وارد دانشکده افسری شد، آموزش‌های نظامی و فنون رزم و علوم استراتژیک را در مدت سه سال به پایان رساند و با توجه با درجه ستوان دومی فارغ‌التحصیل شد و پس از گذراندن دوره مقدماتی وارد نیروی مخصوص شد. سال ۱۳۴۳ بود که به آمریکا اعزام شد تا دوره های تحصیلی تکاوری و آموزش های ویژه در شرایط سخت را به پایان برساند. پس از پایان این دوره یک ساله به ایران بازگشت و ازدواج کرد. یک سال بعد دوباره به انگلستان اعزام شد تا دوره تکاوری دیگری را پشت سر بگذارد.

شهید وطن پور، فرمانده‌ای که خلبان بود

او پس از مدتی برای طی دوره عالی و برای ۱۴ ماه به آمریکا رفت  و پس از بازگشت به ایران در مرکز پیاده شیراز به مدت دو سال به عنوان استاد تکاور مشغول به خدمت شد. هوانیروز که تاسیس شد، شهید وطن پور جزو اولین افرادی بود که برای خلبانی در هوانیروز انتخاب شد و به همین دلیل به آمریکا رفت تا دوره خلبانی بالگرد کبرا را پشت سر بگذارد. پس از بازگشت به ایران و گذشت دو سال، مسئول مرکز آموزش هوانیروز در اصفهان شد.

فرمانده اولین گروه پروازی ایران در دفاع مقدس که بود؟

مرکز آموزش هوانیروز در اصفهان را که ساماندهی کرد، مسئول ساماندهی و انجام امور مربوط به پایگاه یکم رزمی هوانیروز کرمانشاه شد. شهید وطن پور، پایگاه هوانیروز کرمانشاه را سر و سامان داد و گروه رزمی سازماندهی شده و منظمی را تشکیل داد و پس از آن قرار شد پایگاه مسجد سلیمان را نیز سازماندهی کند که انقلاب پیروز شد.

خلبان ایرانی که اساتید آمریکایی را زیر نظر داشت

در ابتدای تأسیس هوانیروز، چون تعداد استاد خلبانان ایرانی کم بود، گروهی از افسران خلبان آمریکایی برای تدریس به مراکز آموزشی هوانیروز اختصاص داده شده بودند که تعدادی از این افسران در پایگاه هوانیروز کرمانشاه تدریس می‌کردند. وطن پور به دقت کار اساتید آمریکایی را زیر نظر داشت و اگر در وظیفه‌ای که به آنان محول شده بود، سستی و بی توجهی مشاهده می‌کردند، تذکر می‌داد و می‌گفت: «شما در کشور ما برای همین کار پول می‌گیرید.» و به این ترتیب آنان را وادار می‌کرد آموزش‌های خلبانی را به نحو احسن برای دانشجویان نظامی تدریس کنند.

فرمانده اولین گروه پروازی ایران در دفاع مقدس که بود؟

پیروزی انقلاب اسلامی و مقابله هوانیروز با ضد انقلاب در کردستان

انقلاب اسلامی که پیروز شد، ضد انقلاب تجزیه طلب در کردستان شروع کرد به ایجاد بی نظمی، آشوب و اقدام مسلحانه و حمله به مراکز نظامی و اقتصادی و حتی برهم زدن آرامش و نظم عمومیِ آن منطقه‌ها. شهید وطن پور به صورت داوطلب و به همراه تعدادی از خلبانان هوانیروز به کردستان اعزام شد تا ماموریت هایی مختلفی مانند جابجایی نیروها، شناسایی منطقه و محل اختفای نیروهای ضد انقلاب را انجام دهد. 

عروج امیر سرلشکر خلبان شهید وطن پور به ملکوت اعلی

با آغاز دفاع مقدس در روزهای نخست آغاز جنگ وی که در پایگاه یکم شکاری هوانیروز کرمانشاه حضور داشت،  با یک دسته پروازی به سوی دشمن رفت و چند فروند از تجهیزات دشمن را نابود کرد.

هشتمین روز مهرماه سال ۱۳۵۹ بود که گروهی از دانشجویان دانشگاه افسری به ابتکار شهید نامجو به مناطق دهلاویه و سوسنگرد اعزام شدند. صبح روز بعد، شهید وطن پور به همراه سرگرد ذاکری، افسر اطلاعات لشکر ۹۲ زرهی اهواز، عازم مأموریت شناسایی در حوالی رود کرخه شدند. پس از طی چند کیلومتر راهپیمایی به سوی مواضع دشمن و هم زمان با تاریکی شب، ارتباط آن‌ها با قرارگاه فرماندهی قطع شد. صبح روز بعد، پس از آن که شهید وطن پور در یک عملیات نظامی، چند دستگاه از تانک‌های دشمن را منهدم کرد و در سومین مأموریت برای بررسی وضعیت دانشجویان اعزامی به سوسنگرد داوطلبانه اقدام به عملیات شناسایی می‌کند.

فرمانده اولین گروه پروازی ایران در دفاع مقدس که بود؟

همین حین بود که بالگرد او توسط گلوله دشمن مورد هدف قرار گرفت و هدایت بالگرد از دستش خارج شد. بالگرد وی هنگامی که از روی کابل‌های برق فشارقوی در حال عبور بود، به کابل برخورد کرد و با سر به زمین خورد و در آتش سوخت. بالگرد شهید وطن پور که درب اتاقک آن قفل شد؛ مانع از خروج شهید وطن پور از بالگرد شد و وی دعوت حق را لبیک گفت.

خاطراتی از شهید وطن پور

شهید وطن پور که برای دیدار با برادر خود ناخدا وطن پور به بندر انزلی رفته بود با شنیدن خبر حمله عراق به ایران به تهران بازگشت و پس از ورود به تهران، بلافاصله به ستاد هوانیروز رفت و داوطلبانه خواستار اعزام به جبهه شد. او همیشه به همسرش می‌گفت: «مرگ من طبیعی نخواهد بود، من شهید می‌شوم.» پانزده روز قبل از شهادت، با همسرش از تحمل مشکلات زندگی و این که از کودکی روی پای خود ایستاده است و از فراق قریب الوقوعش سخن گفت. این برخورد ناگهانی و صحبت‌های غیر منتظره او، آن چنان عجیب بود که همسرش هنوز تحت تأثیر آن قرار دارد. همسرش می‌گوید: بعد از بازگشت از انزلی و فقط یک روز بعد از حمله هواپیما‌های عراقی به فرودگاه مهرآباد، شب که به منزل آمد، به من گفت: باید برای دفاع از کشور به منطقه مرزی خوزستان بروم. من برای چنین روز‌هایی وارد ارتش شدم و منتظر نمی‌مانم به من دستور بدهند.

فرمانده اولین گروه پروازی ایران در دفاع مقدس که بود؟

سرهنگ خلبان بازنشسته  محمود ضرابی همرزم شهید سرلشکر خلبان منصور وطن پور می‌گوید: «اولین پرواز‌های شناسایی در منطقه عملیاتی اهواز توسط من و شهید وطن پور، به وسیلۀ بالگرد کبرا انجام گرفت. شناسایی دقیق و آخرین تحرکات و تحولات نیروها، توسط مأموریت‌های شناسایی شهید وطن پور که خود نیز در آن‌ها حضور داشت انجام می‌گرفت.»

پس از شهادت شهید منصور وطن پور بود که مرکز آموزش هوانیروز ارتش در اصفهان به نام او نام‌گذاری شد.

انتهای پیام/

 


تاريخ : یک شنبه 6 مهر 1399 | 9:8 PM | نويسنده : احمد |
صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 35 صفحه بعد
.: Weblog Themes By VatanSkin :.